(O souvislostech hodnocení filmů a stran) |
||
Objektivizující
výraz dokument je dnes totálně vyprázdněný: budova kdysi
prosperující výrobny ještě stojí, ale vnitřek byl dávno vykután,
odvezen, rozprodán a zašantročen. Pod jednou střechou nalezneme
paradokumentární postupy, pseudo-dokument, perzifláž, ilegální
záznamy a policejní provokace, investigativní agresi, osobní zpovědi
i odborné postupy. Vzniká nová etnografie všedního dne: pohled na
mechanismy přizpůsobení a přežívání. Navazuje na etnicitu - a
vědeckounaučný přesah (humanizující Úlehlův Mizející svět s
časosběrnými záběry lodyh). Estetika nostalgické, zanikající
čistoty, vykolíkovaná novátorskou Flahertyho rekonstrukcí (Nanuk,
člověk primitivní a Muž z Aranu) si vytvořila vlastní umělou
kategorii citlivé, etnograficky přesně dohrané stylizace.Lidská
smečka páchne, přestala se tělesně i duševně vyvíjet, směřuje k
rychlému pádu, ztrátě základních instinktů a vyhynutí. Diváci
hanácké metropole, moravské Héllas, řečeno s Rodinem a Vachkem, se
od pouhé dokumentace svého blízkého pádu oprávněně přiklonili k
všímavé, soucítící kameře, nepostrádající srozumitelnost grotesky,
výmluvného obrazového "esperanta". Estetika paradokumentu umožňuje
divákovi sledování několika protifází skutečnosti: linii
nenáhodných, výsostně uchopených jevů, lyrické, formanovsky
přesvědčivé karikatury pracovitých skinů, snaživě zakládajících
manufaktury na kopie Martensek, již přesahují do hraného filmu.
(Fabrika na bagančata Lecha Kowalského, natočená ve
francouzské produkci).Polohraný snímek, pořízený s naturščiky
metodou dohrávané reality, vstupuje na mezinárodní půdu kultovního
DV formátu. Podobně jako world music a jinou sexuální orientací
fascinované dokumenty z homo-, trans a etno barů. Jen ojediněle
přesáhne dokument meze nezasahování do skutečné budoucnosti: filmová
vědkyně a právnička (I. Jansen, Holandsko) autorka intimní, ale
kýčovitě podlézavé zpovědi Už nechci být klukem, ztrácí
sebekontrolu a vtíravě sugeruje svému Guidovi sugestibilní otázky.
Tahá z něj nechutně peříčkovité detaily. Zneužije dětsky
exhibujícího hrdiny k nebezpečné manipulaci. Dokument dává sám sobě
a¨téma k pokračování: jedenáctiletý chlapec, toužící po operaci,
která by jej konečně přiblížila světu dívek, se kterými si rozumí,
se možná na autorku po létech obrátí s oprávněnou žalobou.
Velkou
cena Academia filmu Olomouc získala Nisha (režie: Duco
Tellegen, 95 bodů)).
Západní
tvůrci si jezdí dořešit problémy svého globalizovaného světa na
zoufale krásném, dynamicky tepajícím pozadí nejchudších exotických
zemí. Cena za dokumentární pořad
Filosoficko-ekologický
nátěr, oblíbený dramaturgy v našich veřejnoprávních končinách,
ustupuje, patří minulému století. Dokument sestupuje na nižší
příčku: nehraje si na průvodce politologie, odpoutává se od zájmů
mocných. Umělci pokleslých žánrů nahlížejí sami na sebe, stávají se
směšnými herci i potměšilými pozorovateli, průvodci po světě nad
úrovní živoření. S ironií a hrdou hravostí, vzdálenou postmodernímu
švejkování, si sami vydělávají prodejem VHS kopií právě natočeného
materiálu, aby mohli vůbec pokračovat. (Šmíra a videokazety).
Prorůstání sportovní tématiky do velkého světa společenského dokumentu demonstroval přesvědčivě příběh problematického, agresivního bosenského boxera, prožívajícího pod povrchem konsolidované švýcarské společnosti skrytá dramata svých blízkých. Film líčí lesklý povrch nadějného talentu, ale postupně odhaluje trpké pozadí těžce zvládaného nevybitého násilí. Přispívá k otevření otázek o smyslu asylu, oprávněnosti útěku, nemožnosti vyvázání z přitažlivosti domoviny. Ironická paralela směšnosti mužského kohoutění, zástupné pseudoodvahy a nicotnosti každodenních sporů ukázal snímek jeruzalémské filmové fakulty Fotbalová abeceda (režie: Itamar Rotem) . Přestože si autor nepomáhal prostřihy na pouliční násilí a terorismus, podařilo se mu vystihnout tragédii malého zkoušeného národa, jehož étos a oprávněná hrdost mizí s posledními kibucniky. Jim ani jiným alternativním uskupením nebyl dán žádný prostor, žádný snímek nehledal náznaky řešení, komuny odmítající peníze, spotřebu, žití na dluh. Neexistují - anebo se na jejich objevení teprve olomoucká dramaturgie chystá? Každopádně by zaměření festivalu na hledání souvislostí mezi vědeckou a uměleckou intuicí, rozumem, vírou a přesvědčením. Duchovní tématika se odvrací od portrétů profesionálních humanistů. Hlubší kulturologické pohledy na válku, násilí a moc svědčí o touze zbavit se špatného svědomí. Poválečné aktivity anglické herečky, fascinované odpornou neschopností bojujících mužů postarat se o válečné sirotky, odpor tanečnice indického kataku, vzpírající se násilné islamizaci starých tradičních výrazů , předávaných neverbální tradicí, svědectví o svéhlavosti žen, přebírajících po přírodních katastrofách do svých rukou rozhodování a energii, kterou bychom marně hledali u jejich mužů (Je v tom jeden malý háček - režie Fabienne Piot, J.Ch. L´Ami). Ženy se ujímají mužských témat s neobvyklou neústupností, zatímco muži v sobě obnovují dříve výhradně ženskou senzitivitu. Zdánlivě okrajová témata skrývají hluboké zářezy do sebevědomí většinové civilizace: íránská úvaha humorně medituje o smyslu kníru a pocitech jejich majitelů. Finka inscenuje sama sebe v sauně na střeše Muzea moderního umění (Nahá v New Yorku). Dokument se uchází nejen o jednorázové promítání ve sledovaném čase, ale vystupuje na dráhu dlouhodobě použitelného "pomníku doby, obtisku nostalgické paměti". Slouží jako prostředek tzv. malé historiografie mentalit školy Analles. (Cena Evalda Schorma za pořad o umění Strange Fruit režie: Joel Katz). Fenomén polozapomenutého černošského songu na slova židovského básníka, reflektovaný jako tragická cesta sebeuvědomování, na jehož konci teprve začíná dnešní zápas o naplnění původních ideálů americké demokracie. Zpřístupnění materiálu, ukazovaného ve všech historických i dnešních souvislostech, přesahuje rámec eseje o umění. Dokument se stává sám o sobě novým historickým skutkem. Strach (režie: Pilar Valera) nehovoří o všudypřítomném božstvu v každém z nás, ale přibližuje základní otázku: co nás dnes všechny spojuje, když ne pocit jistoty a víry? Obrazově a mimoslovně ukazuje strategii strachu, provokuje v divákovi vlastní obranné postoje. Vědecký obsah pojmu ve filmu nachází estetickou dimenzi. Přístup autorů otevírá cestu nové generaci "populárněvědeckých filmů". Estetické prostředky dokumentárně uvolněné kamery mají negativní důsledky: pod tíhou autenticity silně upadá zvuková složka filmu. Dobří režiséři ji nenahrazují komentářem. Raději riskují ochuzení filmu o hudební složku... jakmile se v závěru otřesného válečného dokumentu objeví píseň ve stylu Underground nebo Nick Cave, je zřejmé, že sami tvůrci nevydrželi tíhu vlastního pohledu. Studentské
filmy, které zpříjemnily a odlehčily celkově závažný tón
"dospělých", nesly stopy lehké ruky a sebeironizujícího výsměchu.
Starší Čtyři kroky dvojpůlka (režie: Erika Hníková) s
bezpečnou znalostí tradice ironického pohledu a metody české "nové
vlny" zachycený omezený obzor dívky s velkými ambicemi. Autorka
zvládá spontánní, dokumentární styl snímání, aniž by zneužila
naivitu výpovědi. EL Film (režie: Jakub Sommer) Obraz
postpubertálních zmatků v hravé a formálně nápadité, výtvarně
stylizované zkratce. V kontextu závažných témat ostatních filmů
zaujal film svým lehkým nadhledem. Oblíbené citace, bizarnosti,
soukromé vtípky, ale i sarkastické odhalení nabubřelé ležérnosti
manifestu L. von Triera provázejí hříčku Wag the DOGMA
(National film and TV School London).
Filmy,
uváděné na malých festivalech se jeví větší, než možná jsou. Divák,
uvyklý rychlému přepínání mezi povrchními programy, maně sahá po
dálkovém ovladači, střihovém tlačítku, rychlopřevíječi. Náhle mu
utkví v mysli obraz, kvůli němuž stojí za to dobývat mikrosvěty
festivalů: rolník urputně staví na svém vinohradu, na nejlepším
místě s výhledem do krajiny, baziliku na počest své ženy, pochované
proti předpisům opodál(Slibuji, lásko Vladimira Petrovice).
Staré pohanské vnímání těla jako součásti půdy se objevuje v
několika kulturních vrstvách (Až budu po smrti).
Proč propadly dokumenty, vycházející z pohodlné dramaturgie televizních cyklů, které jakoby dávaly najevo: my víme, co vás zajímá, a budeme vám to pravidelně servírovat? Servilita a nedotaženost iritující rozporuplné údaje: jeden film heroizuje agenty CIA, druhý označuje procesy proti jejich pomahačům za vykonstruované. Divák nemá vzhledem k utajení či nedostupnosti archivů možnost utřídit si tříšť komentovaných dojmů, natož pak udělat si vlastní závěr... Za veřejnoprávnost se skrývá řemeslná rutina, rešerše nahrazuje tvůrčí čin. Ocitáme se v bodu zlomu, kdy dokumentární film ve své celistvosti přímo ovlivní politická a strategická rozhodování. Propad produkce veřejnoprávní TV, průhlednost sponzoringu, zacyklovanost a povrchnost čišely ve srovnání s výtvarně strhujícími a eticky zaangažovanými příspěvky jako hanebné pokusy přiživit se na magazínové podobě světa. Pověstné veřejnoprávní "mapování", nezúčastněně chladné olizování tématu, rozbahněné kropení banálních prostředí, absence autentického zvuku, lacinost náhodně sesbíraných výpovědí, nedostatek smyslu pro rytmus a zoufalá beznaděj při pokusech naplnit vlekoucí se minuty nedostatečně průkazným materiálem... to jsou hlavní důvody "zrychleného převíjení", průběžného problému všech festivalových porot. Některé filmy, dlužno říci, právě zrychlené promítací tempo posunulo k vyššímu hodnocení: Howrah se odehrává na nástupišti a v kolejišti velkého bombajského nádraží. Postava, ležící na zemi, se stává náhle hlavním hráčem, jakmile dav lidí nastoupil a odjel. Tentýž záběr u jiného vlaku, dva, míjející tento lidský osud, aby jej zase nechal na pospas osudu, dharmě, čakře... Ale při normální rychlosti šlo jen o únavnou variaci na jistoty, ne-li odbytou citaci Koyanisqwatzi. Blátivý svět - pohled do cel doživotně odsouzených, chladně důmyslná studie extrémní samoty lidských bytostí, kterým jakýsi fyziologický pochod v mozku kdysi obrátil hodnoty, doplňuje letmý pohled na odlidštěnu, falešnou humanitu, profesionální zvrhlost věznitelů, kteří během celého filmu s provinilci nepronesou slovo. Ve zrychleném panoptiku tetování, nesmyslného posilování, narcistního sebeukájení se v podobě pozdně nalezené východní moudrosti, obviňuje spíš nelidskost institutu doživotního vězení otevírá trýznivé téma trestu smrti ze zcela jiného úhlu pohledu, než jsme od legislativců a "Evropanů" zvyklí. Při zpomalení projekce však na povrch příliš vyplavala chtěnost, estétské zahledění do protagonistů, kteří za režiséra, pozbývajícího patrně vlastní silný příběh, film udělali. Oko, í svět byl vystaven do role nejapné kulisy. Vnější svět se smrsknul do nedramatického bezčasí, bylo nám upřeno navázání dialogu se světem za zdí. Nedozvěděli jsme se nic o potenciálním vývoji, možnostech odpuštění, resocializace. V těchto dvou vymezeních se pohybovaly další úvahy o míře autenticity, oprávněnosti stylizace a "dotvoření reality". Současný dokument je výsostně extatický, neformální, inovativní a milý na pohled. Pryč jsou doby, kdy si k dokumentu odskakovali nevybouření géniové hraného filmu, nasazovali extravagantní průvodce (bří Saudkové, obnažovali svou blazeovanost či nadhled, spoléhali na jeden rychle otřepávaný nápad (Gogola ml. s žonglujícím Panenkou, poslušně plnícím režisérský "záměr"). Rezignuje na samospasitelské iluze či vyváženého zpravodaje. Tato moralizující fikce dožívají už jen ve slovníku mediálních manipulátorů a politických slouhů. Dokument kráčí po rozhraní všudypřítomného tématu nové romantiky, mezi srázy globality a národního svérázu. Česká dokumentaristická škola vyšuměla. Sběrné dokumenty se soustřeďují na efemeridy politické či mediální moci (Koutecký, Třeštíková), pohodlně usazené sbírání výpovědí (Sommerové sedlácké moudrosti a tragédie), pokud rovnou neukazují jména sponzorů či neodkazují k cestovkám a výrobcům a mediálním partnerům. Tyto nestoudnosti nebyly k vidění v žádném jiném dokumentu, nežli v těch, jež přihlásila ČT! Vachkovy klony, paběrkující v pažravém uchechtnutí všechno a nic (Chvála bláznivosti Radka Tůmy), papouškují bez vlastního vkladu mistrovo notně omšelé a po srsti jdoucí poblouznění "radostí". AFO
si klade za cíl spojovat prvky akademické debaty, filmového
experimentu a eseje, a prvky povznášejícími informovanost, mnohost
náhledů. Tato výchovná část festivalu byla ovšem silně potlačena ,
kulturologickým přesahem skvělých děl, které obsahují stejné
atributy už v povaze struktury tématu a v osobnosti režiséra. Ten se
nestává jen svědkem, dokládajícím ostrůvky extatické, tiché či
pozapomenuté naděje v upadajícím vztahovém světě. Kamera současného
dokumentu je vybavena specifickou citlivostí, nese na trh i kůži
svého tvůrce, potažmo jeho diváka. Angažovanost spočívá v
neznatelném splynutí exotiky tématu vzdáleného světa a jeho
vyhasínajícího, postmoderně konzumního ohniska. Dokument není
putování za peníze daňových poplatníků ani prostředek k odpisu
cestovních nákladů.
Etnograficky hodnotné záznamy jdou do intimity dění: ženy pomáhají své kolegyni v mnohoženství porodit. Neobvykle dlouhá, nestříhaná sekvence skončí prostým plesknutím dítěte do písku. Ženy otřely plod, a zatímco muž seděl bezradně se strhaným výrazem u plotu, jaly se vykonávat obřad přivítání nového "občánka", jak se říká eufemisticky v kulturních zemích. Ocitli jsme se někde v době pouštních proroků. Pomalé plynutí filmového času, ženský pohled "zevnitř" prostou, soucítící kamerou. Neoceněné filmy připomínají neparlamentní, nedoceněné strany. Konfrontují nasměrování tvůrčích úmyslů, divácké citlivosti, poměr ještě snesitelného rizika a čirého zoufalství. Divák má minimální šanci oceněné filmy (nevybrané strany) vidět. Věnujeme jako občané volbám a výběru kandidátů alespoň tolik pozornosti, jako bolístkám i skutečným bolestem filmařů? Každý z porotců se rozhoduje svobodně, ale všechny spojuje fascinace skutečností, oslovení, zmrazení... pocit důvěryhodné blízkosti, potřebnosti, obohacení. Ptejme se nejen v období, kdy nám tak diktují zainteresovaní, ucházející se o naše hlasy, jak jejich práce naplní sociálně-společenská kritéria dokumentu: Původnost: naléhavost, potřebnost a neotřelost tématu. (Nakolik jde po srsti doby, právě probíhajících konfliktů, nakolik naopak předvídají konflikty budoucí, vybírají opomenutá témata) Společenské riziko (způsob oslovení a přesvědčivost záměru, riziko přijetí veřejností, umístění v hlavních vysílacích časech, exportní vyhlídky tématu, jeho prodejnost). Přesah do skutečnosti, míra oslovení veřejnosti, schopnost oslovení, aktivizace vnitřních sil. Tvůrčí riziko: poměr mezi literárně slibovaným a viděným, porovnání oprávněností cíle a obtížnosti jeho dosažitelnosti (namáhavost a omezení natáčení, nutnost překonávat překážky, schopnost neuhnout před vytyčeným cílem, sladění skutečných výpovědí s představou). Estetický klíč: zvolený filmový jazyk, žánr, přiřazení adekvátních čistě profesních přístupů, míšení žánrů, ochota k experimentu a riziku. Poměr vnějšího komentáře k autentické výpovědi, vyváženost skladebných složek filmu. Použitý jazyk: hodnocení poměru mezi použitým estetickým klíčem a jeho realizací. (kameramanský um, cit pro vývoj situace, schopnost zobrazit i neviděné, začlenit výpovědi hlav do prostředí, schopnost vybrat typické situace a místa, a konfrontovat je s atypickým). Naplnění etického záměru: riziko nenadálého vývoje reálné situace, náročnost realizace, schopnost pružně reagovat na vynořující se nedostatky, měnit operativně priority filmu během natáčení. Odvrácenou stranou je uhýbání před tématem, klišé, náhradní užvaněný tekoucí materiál, "mapování" namísto vlastního názoru. Film
zachycuje minulé. Volby jsou hodnocením času, který teprve uplyne.
Politici nám promítají scénáře svých budoucích činů. Můžeme hodnotit
jejich minulé role, anebo se obrátit k novým tvářím, politickým
"nehercům", odborníkům z občanského sektoru. Charakterní herec snad
nepřijme roli v podpásovém výdělečném projektu. Jak je tomu ale v
případě padouchů? Mají vůbec nárok a právo slibovat ve svých
scénářích polepšení? Volební zákon říká ano. Mají všichni občané -
včetně těch pravomocně odsouzených a vrahů dosud na svobodě - stejně
platný hlas? Ano... až na občany, kteří nedoputují do místností
zastupitelských úřadů. Volby nejsou virtuální hrou, žádají fyzickou
přítomnost, demonstraci osobního zájmu na aktu rozhodování.
Francouzští voliči měli možnost poopravit svůj v dobré víře podaný
hlas, my ne. Umíte-li se rozhodnout pro dobrý film, máte vyhráno.
Některým "scénářům" hrozí nebezpečí realizace navzdory vůli
"většiny". Volby nejsou jen festivalem úspěšnosti. Volit rozumně
znamená přenechat vítězství nejsilnějším, a oslovit přicházející.
|
||
|