|
Ferlingetti
o fenoménu odmagičtění Prahy napsal protestní báseň. Možná vyjde v
nějakém nadnárodním výboru, a bude se prodávat právě v některém z
tisíců unifikovaných megastorů. Jako obchodně zábavní bestseller.
Architektura nikdy nebyla jen věšákem idejí - cihla a gravitace si
zachovaly vždy svou vnitřní morálku. Zato vždycky ideje zpětně
vykládala, zviditelňovala. Pohledem do tváře fasády domu se
dozvídáme něco podstatného sami o sobě. Jaká zpráva čeká zástupy do
zprohýbaného plechu oděných kupců, kvůli nimž stát rozšiřuje výjezdy
z měst, přidává na tempu výstavby dálnic, rozšiřuje systém výjimek,
rozprodává zemědělskou půdu?
Existují dva
druhy degradace kulturního území: první symbolizuje vývoz stromů
nastojato a holek naležato (drancování základních surovin), druhý
dovoz neprodejného , nebo naopak nesmyslně předraženého zboží pro
snoby a nové zbohatlíky. Oba typy kulturní agrese bují jen v zemích
posttotalitních bloků: investoři, krytí programy pomoci a slovní
selankou domácích politiků, využívají nedokonalé infrastruktury,
ždímají státní investice, zahlcují veřejný prostor, zahušťují naše
problémy. Zemský ráj se na pohled stává odkladištěm elegantně
zabaleného bílého zboží, vyběhlých typů elektroniky, skládkou
technologického odpadu vyspělejších zemí. Za totality udržovalo tupé
přežívání proletářů celosvětový status quo (Západu odstraňovalo
konkurenci levné pracovní síly a odrazovalo nižší střední stav od
jakéhokoliv náznaku revolučního myšlení). Dnes slouží
postkomunistický prostor k pacifikaci lokálních problémů vyspělého
světa: totiž k prodlužování umělé, vnucené spotřeby,
přezaměstnanosti, neekologické výroby pro výrobu a prodeje pro
prodej. Protože ovšem frontální útok na zdravý rozum musí mít punc
čehosi neobchodního, zážitkového, vymyslí marketingové kolosy
nesmyslně troufalý novotvar: Obchodně -zábavní centra. V obchodě má
jít o zábavu, a v zábavě o obchod.
Tato mesaliance,
vyjádřená sloganem "ubavit se k smrti", se ovšem musí odehrávat na
odpovídajícím jevišti. Jsou jím obludné chrámy spotřeby, lehce
zapálitelné (kvůli pojišťovnám), lehce zbouratelné (kvůli změnám
zákonů), lehce vytopitelné (kvůli netržním cenám elektřiny), lehce
face-liftovatelné (kvůli neurotické potřebě neustále se měnit)... co
vlastně? Prodejny? Sklady? Spekulativně zakoupené pozemky? Dějiště
přelévání zisků? Hangáry, kryjící zcela jiné, strategické zájmy
nadnárodních společností a nekalých obchodů? Požadavek zakrytí
skutečné povahy staveb je první a jedinou prioritou
architektonického řešení. Žádný vztah ke krajině, okolí, žádná
spolupráce s konkurencí. prostě jen lineární řazení typologií,
obměňované formou laciných virtuálních video-fasád.
Každá nehorázná
architektura začíná dobrými úmysly a končí jako absurdní konglomerát
všeho možného. Obchodně zábavná centra vždy maskují líbivé slovní
novotvary: revitalizace mrtvé průmyslové zóny, rekonstrukce
vojenských prostorů, oživení lokální zaměstnanosti, přilákání
dalších investorů, soustředění kompetitivní (tudíž spolupracující)
konkurence, zvýšení atraktivity periferie, racionalizace zásobování
a snížení cen. Zatímco s pozůstatky agresivních látek se půda časem
vyrovná sama, člověkem změněný genius loci zůstává mementem jeho
krátkozrakosti. Pokleslá estetika sídlišť bude provázet další
generace, kterým již nikdo srozumitelně nevysvětlí, z jakého
sociálně vstřícného étosu původně vznikaly. Kde jsou doby, kdy jsme
vzhlíželi k dnešnímu euro-standartu IKEY jako k symbolu severského
vkusu? Kdy jsme si domů přinášeli krásně zabalené kusy české
borovice, seděli dlouhé hodiny nad výkresy ve všech světových řečech
kromě češtiny, přeměnili se na mladé inženýry, a za dohledu přísných
manželek sestavovali stoly, skříňky a poličky, které sem přijely
oklikou (přes Skandinávii, kde se neprodaly), jako vrácené globální
zboží, původem třeba z Bystřice pod Sv. Hostýnem? Životní styl "pro
studenty a mladé rodiny" se přiživoval na domácích dodavatelích. Kde
jsou jejich obchůdky, jejich prodavači s nezaměnitelným přízvukem,
kouzlem a šarmem? Kde je pocit, že si s hmotnou věcí kupujeme i kus
národní hrdosti, stáváme se podílníky něčí radosti, podporujeme se
navzájem - jednoduše: žijeme v rovnováze? Slušná odpověď zní: V
Evropě. Neslušnou nechtějte slyšet.
Levné
materiály jsou určeny k drancování: kde nejsou deštné pralesy, těží
se duševní hmota. Naším nejžádanějším "majetkem" je neobvyklá ochota
státních a obecních správců bývalých socialistických pozemků
rozprodat je plošně (za patřičně plošné provize) komukoliv, kdo
platí a mlčí. Začalo to plíživě... sem tam poutač s Havlem na Hrad,
Shellka, mekáč, motel... Dnes chceme podlým podlézáním "přeskočit"
celou jednu epochu - slovně směřujeme do Evropy, která ale očividně
nefunguje, brání se a kope. Zapomenout už nelze ani v chrámech
spotřeby. Jaká honosná jména mají: Myslbek, Slovanský dům, Hollywood
Planet. Nežalovatelné anonymní veličiny, a.s., s.r.o. veličiny. Kde
jsou fyzické osoby, pan Roubitzek, Brouk a Babka, Baťa?
Dnes jezdíme
kolem velkoplošné reklamy na nová folkařská alba. V kulturních
krajinách nenaleznete v okruhu viditelnosti kolem dálnic pumpy,
natož pak velkoplošnou reklamu. Soustředěný řidič se cítí odpočatě,
relaxuje během nutného přemisťování v citlivě vybrané a chráněné
krajině. Pohled na okolní samoty, krajinné dominanty, občas
osvětlenou věž kostela - to je dnešní dojem z Německa či Rakouska.
Cesty byly kdysi symboly propojení, vývoje, směřování odněkud někam.
Stavby podél nich s nimi vedly lidský dialog. Dnešní dálnice - a na
ně navěšené stany moderních nomádů, ověšené barbarskými cetkami (o
nic jiného u těchto hangárovitých plecháren nejde), vedou dialog jen
samy se sebou. Podél cest se kdysi zvídavému oku výletníka (nakonec
taky jel za obchodem a zábavou, v baťochu měl buřty a mapu) míhala
příroda. Inspirovala básníky (animátory zábavných citů, například
poryvů lásky, pohnutí srdce či vanutí ducha). Kdo kdysi vymyslel
obchodně-zábavný slogan Český ráj? Obchodníci dokázali vycítit, kde
je jejich místo v přírodě. Neexistovalo environmentální učení,
mediální zákony, mediální kampaně a ministerstvo ochrany životního
prostředí, natož pak kultury. To vše spadalo pod pojem vnitro - ve
smyslu živý organismus státu, společenství. Dnes podél cest stojí
komunikační zábrany. Dusí krajinu, vnucují jí svůj betonový styl,
činí z dětí bezduché sprejery a občasné vrahy či neurotiky. Přírodní
druhy jsou chráněny - a člověk ne? V českém ráji přece hnízdí
tisícinásobek orla Mattonicus, trůní zde obrovské boty, nebezpečně
inzerované pojistky pro případ nehody, do cesty valícím se autům se
staví jiná, stojící, vyfocená auta v jiné, virtuální krajině. Český
ráj... navíc ještě nahé cecky, zadky či vemena fialových či jinak
šílených krav.
Neutrálně se
tomu říká obratné využívání děr v legislativě. Za pět, deset let
budeme v Evropě, a všechno prý doženeme. Jako s privatizací: zákon
nastoupí až v době, kdy už bude možné jenom uchránit nakradené od
dalších nenechavců. Leninisté tomu říkali revoluční právo. Prahu a
její periferii dřív charakterizovala periférie - jemná síť
pocitových sfér, inspirující vydechnutí, barevnost, vůně, ano i
nebezpečí. Kolem měst byla džungle fantazie. Obchodně-zábavní centra
zničí i poslední zbytky této nuzné pouliční kultury - požírají
podhoubí života, živoří na okraji bohatosti, parazitují na touze
jevit se lépe, šíří nicneříkající střed. Vracejí malé české
kapitalisty okrajem do chomoutu socialismu s kapitalistickou tváří.
V tom je role chrámů spotřeby nezastupitelná: na kulturně-obchodní
rituál ještě lidé přijdou. Do opery nebo k volbám už statisticky
významně ne. Naše periferie dnes symbolizuje úpadek elitního středu
Evropy: místo abychom nabízeli, otrocky přijímáme.
Šikovné
české ručičky už nic nevyrábí. Povýšily - řídí! Snaží se na poslední
chvíli předjet váhavější otce rodin, bojují o místo ve frontách u
parkovacích automatů, cpou se u pokladen, krotí utrácivé neurózy
manželek, zblblých nekonečnou otevírací dobou. Nenávidí pofňukáváním
děcek a troubením odhánějí houfy ostatních stejně postižených. U
nás, na dovolené, v Evropě, na jiném kontinentu... k čemu se ještě
učit anglicky? Všude je to přece stejné. Devastace, uniformita,
zkáza malých prodejců a lokální výrobců - koho to zajímá? Pryč s
Poldi, ocel se doveze z jižní Ameriky.
Unifikace
investiční činnosti dál brzdí rozvoj společenského povědomí,
odpovědnosti. Chybí už jen menší společenská (dnes ovšem vždy
celosvětová ) krize - a pak nějaký ten Hitler. Příručku už jsme mu
vytiskli a rozprodali.
Dnešní
architektura je nemorální, pokrytecká, ideově zavádějící a
dekadentní. Která ovšem ve své době nebyla, namítnete? Existuje
alternativa? Je jí dobrovolně omezená spotřeba, technologický
převrat v informační technologii? Před čtvrt stoletím (kdy se
architektura velkoodběru konstituovala), lidstvu hrozily balistické
rakety. Dnes spíš kanibalistické velkochovy, uslintaná zvířata a
zdrogovaná inteligence. Katastrofická změna životního stylu,
naznačená současnými skandály, má pozitivní stránku. Jakmile
vyslyšíme objektivní výzkumy, zanikne výroba stovek
nepostradatelných "pomocníků" v kuchyni, kanceláři, škole, úřadu.
Maso nebude zdravé - k čemu mrazáky a lednice? Hudba bude čím dále
tím stejnější - na co cédéčka? Veřejnoprávní televize bude čím dál
komerčnější - na co ji sledovat? Digitalizace přenosu dat zvýrazní
úlohu "médií na míru": přes koncový terminál si budeme pořizovat
individualizovaný servis informací a zábavy po síti, přímo do domu.
A jako kompenzaci si budeme užívat volnosti pohybu, nadechnutí,
rozpustilé zábavy, her, rozhovorů a zpěvů v přírodě. Pokud ještě
nějaká zbude. Pokud na každém stéble trávy nebude genetické logo.
Oživení, animace
veřejného prostoru je návratem k sokratovskému dialogu,
peripatetickému prožívání svobody, sem tam podporované neviditelnou
a nehmotnou armádou digitálních otroků. V době internetu musí
architekti předjímat: jak bude vypadat televize, nosiče, přístupnost
artefaktů? Svym post e-mailovym SMS messagem (dnes jiz jen za 1,80,
a muzes chatovat se svoji partou, vole go do toho) se uz i majitele
megastoru snazi dohnat ujizdejici rychlik internetoveho on-line
kseftu. Ten odstraňuje podstatnou složku obchodně -zábavného
rituálu, totiž fyzickou dopravu mezi bydlištěm a obřadištěm, ono na
podiv vystavované hromadění obalů, řazení výrobků, jejich studené
ustájené, degradující jak výrobce, tak spotřebitele na slepice v
družstevním velkochovu.
Internetový
obchod nepostrádá hravost - ta je však orientována na hlubší poznání
výrobku, testování svých opravdových potřeb, bleskové porovnávání
cen. Většinou jej nedoprovází degradace kupujícího na malé dítě,
čekající na pochvalu od "velkého Muže - pana otce, který se schovává
tu za Micky Mouse, Valentýna, Santa Klause... občas i Dědu Mráze.
Zákazníkovi rádoby kamarádsky tyká (odvaž se a vyhraj...), přičemž
jej bezostyšně zařazuje do databází, kšeftuje s jeho osobními údaji,
manipuluje s ním jako rodič s nesvéprávným dítětem. To vše mají
umožnit nová provozně-funkční schémata, dodaná místním architektům
(aby zachovali "lokální kolorit") zaběhanými týmy mezinárodně
propojených gangů. Výsledek je již dnes viditelný: nejen pro
ledničky, ale i cédéčka, šroubek či kazetu se někam jede. Go-uje,
jak se říká v obchodně zábavné hantýrce. Spočívá na "logistice
informace", ne na sloganech a vnucované spotřebě. Kupující sám
aktivně vyhledá své zboží, které se k němu dostaví profesionální
službou. Až do domu vám přijede pouze předem vybrané, nezávislými
spotřebitelskými testy prověřené zboží. Od skladu ke spotřebiteli,
ne spotřebitele ke skladu!
Je to ovšem
pouhá vize. Zatím Nouvell střílí rachejtle, beton se lije, sklo se
kroutí, a básníci z čítanek, autorsky nechránění, jsou nezávaznými
fóliemi vlepováni do internacionály zavěšených pásových oken. Až se
okoukají, nahradí je sponzorské vzkazy. Go, anděli go! Kupředu levá,
podívejte se před sebe, autoři dnešních Svatých Petrů! Vaše Chrámy
rychlé spotřeby budou hyzdit naše duše, krajinu, hospodářské vztahy.
Další generace se jim budou smát, a naše dnešní investory proklínat.
A okamžitá obrana? Necestovat za hranice snů. Nekupovat, nečíst,
vyhazovat, žalovat za nevyžádanou reklamu. Kupovat dražší, místní,
dobrou prací propocené zboží. Spotřebitelské hry vykázat do ještě
rozvojovějších zemí, nebavit se na předražený povel. Architektura v
krajině by měla vyprávět dětem o jiném světě, aby měly chuť
studovat, učit se, pokorně žít. Pro nás jde ještě o možnost volby.
Pro další generace to bude nutnost, podmínka přežití.
Blíží se volby.
Chcete-li si ještě popovídat o architektuře, ignorujte reklamu o
největším, nejlevnějším, nej nej nej... Odmítněte stát se
milionářem. Nehrajte infantilní hry, utrácejte jen peníze, které
pocházejí z práce pro druhé. Podpořte svého Araba, moraváka,
lokálního přistěhovalce, Roma. Neslušným architektům, kteří se
nechají koupit pro pokračování kampaně za konečné uničení české Go
krajiny, v rovině jejich cynismu vzkažte: Go do Evropy!
|
|