|
Fenomén
dálkově přenášeného vidění - televize - přišel do formálně
vytříbené doby: nemohl do dějin kultury vnést opravdu nový žánr -
obrazovka jen smazala rozdíly mezi zdáním a skutečností, typem a
jeho zobecněním. První dálkové vidění měl patrně Mojžíš na poušti:
Bůh se mu zjevil multimediálně, opakovaně a průkazně jako putující
oblak, mluvící hořící keř a hlas shůry. Na rozdíl od pouhé vize uměl
i telekinezi - rozestoupil vlny Rudého moře. Viza dálkově
přenášeného vidění je stará jako základy naší civilizace. Po třech
tisíciletích je technologicky dostupná. Obrazovka pasivně přijala
výzvu nesoustředěného vnímání, vtrhla do soukromí a zrušila magické
sdílení emocí: smyslové okouzlení, zaklínání skutečnosti.
Fascinaci kontextem, náznakem, poznávání okolí viděného zaměnila za
špatnou kopii věci samé. Po 50 letech od vynálezu stejnou devalvací
prochází skutečnost sama. Televize je laciný výprodej kulturních
dějin. předstírá, že vypráví příběhy. Nezprostředkuje, dopravuje do
hlav hotové prefabrikáty citů. Infotainment - bezbolestné, tudíž
osobnostně bezcenné poučení - je špatná zábava s výběrem
vizualizovatelných informací, podložených konzervovanou hudbou a
smíchem. Co bylo po staletí doménou osobního prožitku, je teď
továrnou na emoce: k šaškovi patří už nerozlučně prefabrikovaný
smích. Kdo se pokusí této mašinérii vzepřít, končí. neodvolá ho
žádná strana ani ředitel - nevydrží v konkurenci jiných bavičů.
Televizní osobnost se liší od obyčejné osobnosti tím, že snese
nesmyslné výbuchy smích po každém nejapném ušklíbnutí.
Analogová
televize je zastaralá pomůcka reklamních agentů, majitelů licencí a
politických manipulátorů. Užité umění vizualizované informace,
implicitního hodnocení, manipulované hierarchie a dětinského
ztitěrnění světa do stínítka našeho soukromí. Záběr ztichlého
paneláku má silně emocionální dosah - pokud víme, že za jedním oknem
spí vrah, nebo stoná prezident. Pokud ovšem navíc víme, že vrah
právě souloží a ze střechy se slaňuje policie, že prezidenta léčí
bylinkářka, a málem zemřel na následky obyčejné otravy - nemoci
špíny - aktivizuje nás cizí příběh mnohem víc, nežli naše vlastní
ohrožení či nemoci. Policejní kamera je nezastupitelná právě díky
své syrovosti, autenticitě.
Divák
vnímá televizi jako důkaz pravdy: viděl na vlastní oči ve
zprávách... ovšem ve vyváženém zpravodajství uvidí zcela protichůdné
jevy i výroky. Filmař se musí ptát po jazyku, slovosledu, kultuře
výpovědi. Všude tam, kde se nejedná o aktuální, nesestřihané záběry,
nastupuje specifické umění dokumentaristy dopovědět to málo, co ze
skutečnosti zachytí profesionální štáby: vždy pozdě, vždy na
jistotu, vždy nezúčastněně. Dokumentarista ovšem vždy ví i vidí víc,
nežli kamera: pokud si nechá tyto důležité informace pro sebe,
vyvolává v divákovi pochyby: jak to, že se dostali do budovy
televize nezávislí filmaři, když neprošli zaměstnanci? Jak to, že se
Hodač a Bobošíková nechávali na každém kroku natáčet? Kdo
manipuloval obrazem, vkládal do něj titulky Bobovize? Uzavřeli jste
s nimi - třeba dodatečně-nějaké smlouvy? Dokončovali jste svůj film
mimo TV? Kdo vlastní práva na natočený materiál, za jakých podmínek
jej budete nabízet? Jak se vyrovnáte s těmi stovkami "účinkujících"?
Samotný fakt natáčení "televize v televizi" vyvolává otázku: může
dokumentarista porušit zákon? Kdy, za jakou cenu, jaké jsou meze
takového postupu? Existuje etický kodex filmaře? Potřebujeme ho?
Budeme ho dodržovat? Kdo rozhodl neřešený vánoční spor? Soud,
vytrvalost, snaha politiků, ulice? Byla naplněna litera zákona, nebo
i jeho smysl? Smyslem revoltujících filmů právě tak mohl být zcela
legální, investigativní cíl: dokázat konkrétně jeden případ
politické manipulace. Pokud se to nepodařilo, kdo a jak vlastně
vyvolal hysterii kolem níž se události začaly odvíjet? Preventivní
stávkas je něco jiného nežli stávka jako reakce na propouštění či
přeřazení. Žádná z filmů, předvedených na kolokviu, na tyto otázky
neodpověděl, ani je nenastolil.
Zákon
mluví o vyváženosti, objektivitě. Jde o nepochopení základů jevu,
ne-li lenost či přímo sabotáž. Má-li se divákovi prodat sušenka,
vyhazují denně soukromé firmy neskutečné sumy, aby přesvědčily. Na
spoluobčany nelze působit metodami lineárního olizování
neopakovatelné skutečnosti. Od vynálezu psychologické
drobnokresby, proudu vědomí (posloupnost americké prózy od Jamese
přes Prousta k Faulknerovi), rozkrývání skutečnosti pod různým
zorným úhlem (metoda relativizujícího positivismu), prolínání časů,
reorganizace děje, změna stanovisek a metod vyprávění, dospělo
moderní umění až k umění vyprávět ne-příběh, až k dekonstrukci,
dekontextu. Alibista mluví o chaosu - ale moderní umění hraje
s prvky vnitřního dotvoření, relativizace, nedokončenosti,
neuzavřenosti, pocitu ztráty jistot v okamžiku, kdy jsme je
uchopili. Obrazovka spoluprožívání vyměnila za prosté působení
nezávazných emocí. - Tak to vypni... je nejopakovanější demagogie
minulého století. Postupně jsme tak vypnuli fašismus, demokracii,
stalinismus, demokratický socialismus, normalizaci, disent, právě
vypínáme liberální kapitalismus.
Žijeme
ve společnosti, která má zákon o protiprávnosti komunismu i fašizmu,
ale žádného odsouzeného viníka. Naopak - extremistické strany
kandidují a pobírají příspěvky. Ve společnosti, kde bylo
150 000 fízlů, ale nikdo z nich neudával. Ve společnosti,
která nejprve převzala v duchu kontinuity socialistické zákony, aby
je pak mohla pracně změnit na evropské. Kde novináři vědí všechno o
pohybech vlastníků podezřelých firem a jejich účtů, a policie nic. A
konečně: kde kulturní vzor, ikona, prodejní značka národa,
setrvává neuvěřitelných deset let na místě, vyhrazeném totemům a
magickým symbolům. Prezident, zvolený opět 100 proc. poslanců,
kšeftující během volebního období, odcházející a přicházející k
myšlence státnosti, kšeftuje s agenty, před nimiž byl varován svými
lidmi. Takto vytvořený zisk přelévá do humanitárních sfér. Není
silnějšího návodu pro jeho pokračovatele. Může-li první, může
kdokoliv. Proč je ale kritizován až ten druhý? Politický kýč vlaje z
každého proslovu, jemuž TV uvolňuje servilně místo.
Má politik
respektovat takový úpadek dělby moci, nebo se držet ujíždějícího
vlaku? Veřejnoprávní TV je rukojmím systému ohroženého pádem. Svou
roli fatálně nepochopila, prodala ji za chvíli slávy, kterou si
navíc sama zorganizovala, zobrazila a odvysílala. V roli poslušného
beránka dožijí protagonisté vánočního sametu na výnosných místech
mimo veřejnou sféru. Má dokumentarista zobrazovat tak zdrcující
realitu - nebo se uchýlit k vizím a konceptům?
Filmový
jazyk se vyvíjel metodou silné, subjektivně zabarvené, osobně
zaručené zkratky s nebývalou vypovídací i estetickou hodnotou
(Ejznštejnova propagandistická díla, magický realismus Flahertyho,
Viga, nebo kino - oko Vertova). Výtvarné (rukodělné) umění se samo
od sebe časem zhodnocuje dodatečnému individuálnímu docenění (Van
Goghova plátna tak na trhu dosáhly jistoty
10 000 násobku). Hodnota dobových dokumentů je nesporná -
ale nikdo je nekupuje. Rozpouštějí se v prvcích abecedy moderního
vizuálního jazyka. Atraktivní akce a příběh... to bylo vždy těsto
dokumentu. Digitální éra, převádějící vizualizovanou informaci i
lidskou duši na sled čísel, ničí samu podstatu vnímání: vše může být
manipulováno, modulováno, moderováno, interpretováno. Vzrušující,
tabuizovaná, provokující a vábivá experimentální literatura leží v
knihovnách mimo zájem veřejnosti. Elektronické záběry nemají
domovenku ani originál: digitální kopie neztrácí na kvalitě, je
vymazatelná stisknutím tlačítka ze zemského povrchu. Má cenu času
stráveného kopírováním. Budoucí význam tzv. velké historie se utápí
v záplavě dnešních interaktivních zlomků, osobních pamětí, plkavých
chatů a výkřiků do tmy.
3 500 lidí
v rozlehlém komplexu kanceláří, ateliérů a vysílačů denně vyrábí
svůj díl efemérní publicistiky a tématicky shodných dokumentů.
Naplňují vysílací schéma: 24 hodin denně, 365 dní objektivního,
vyrovnaného, veřejně prospěšného vysílání v roce. Nezbavujeme se ve
jménu plurality výsostného rysu umění - totiž fenoménu osobního,
riskujícího, jasnozřivě a přesvědčivě stylizovaného, subjektivního
pohledu? Objektivita je výmysl zákonodárců, v životě se
nevyskytující jev, náhrada revolučního gesta. Kde leží
elektronická pravda? Etika sdělování? Zpětná vazba, kterou
rukodělným artefaktům zajišťuje trh? Kudy vede mez individuální
svobody a veřejného statku, v němž vystupují davy jako statisté?
tyto zásadní otázky předložené filmy nejen nezaznamenaly, ale navíc
úspěšně překryly nesouvislým klábosením a dramatickým ukazováním
suchých záchodků. Vánoční pu(n)č doslova strhl úroveň zobrazování
zpět do odcházejícího století.
Síla sdělení
elektronického média je spjata s dobou jeho vzniku, kdy si
pamatujeme kontext. Pak se zařadí mezi obtěžující balast. Životnost
publicistiky nepřevýší život jednotlivých kauz. Z nepřeberného
množství záběrů pak historici vytáhnou pár metrů, v nichž je
kumulován étos doby. Několik notoricky přemílaných autentických
záznamů z odboje, okupace, ale i kolaborace se časem stává ikonou -
obrazovým zhuštěním úseku historie, adorovaným kouskem nostalgické
kolektivní paměti. Ikona zobrazuje minulé, ale hledí do
budoucnosti. Na rozdíl od mýtu nebo lidové zkazky nese i prvek
sebeprojekce: v několika záběrech z okupace vidíme dnes sami sebe,
jací chceme být v budoucnu.
Neil Postman
(Ubavit se k smrti) nabízí jiné vysvětlení: distribuční médium (tedy
TV nejen jako živoucí organismus tvůrců a technologické podpory, ale
jako nepřetržitý nekoherentní tok neadresné, osobně nikým
nevyžádané informace) neovlivňuje jen povahu sdělovaného, ale i
předsnímací realitu, skutečnost samu. Předkládá kulturní modely
chování, typizuje samu komunikaci mezi lidmi.
Frustrace malé
ambiciózní skupinky lidí strhla "většinu" národa právě manipulací
média, ve kterém pracovali. Zaplněné náměstí symbolizovalo většinu,
všechny slušné lidi, zrodilo občany. Co dělali do té doby, minulých
deset let? Tuto otázku si manipulátoři nekladou. Dějiny začínají
okamžikem jejich vstupu na tribunu. Nešlo jen o vnitropodnikovou
rebelii, ale souběh zájmů úzké skupiny profesionálů s náladami a
pocity zbytku národa. Povstalci národu předložili model chování, k
němuž se každý dříve či později musel vyjádřit. Ubohost transparentů
a nedostatek původních sloganů, které dav vyzařoval, vejde do dějin:
Táhněte do háje! Na kolena, na kolena, a tenhle dům vám posere
pták... Veškerá galantnost, úcta k ženě či respekt k psanému slovu
vzaly ostudně za své. Dlužno přiznat, že potupně, postupně, a
oboustranně.
Dokumentární
film manipuluje publicistickými fakty, aby ozřejmil směřování
okamžiku. Umět vybrat typické prostředí, vějíř názorů, vystavět
sled událostí, zahustit děj, podpořit souvislosti, dosvědčit něčí
nekalost, oslavit naopak činorodost druhého. Popsat výjimečnost
osudu, etiku nebo živočichopis doby - nic z toho nespadá do
kategorie objektivního a vyváženého. Naopak: než dojde vůbec k
natáčení, musí se filmař smířit se slovní manipulací, typizací: aby
zaujal producenta, předběhl kolegy, obíhající stejné redakce s
podobnými nebo lepšími náměty. Ve volné soutěži talentů, skupinových
zájmů, klanových protislužeb a rozjednaných čachrů neuspěje detailní
rozbor, dlouholeté studium, původní filmová řeč. To všechno trvá,
bere čas a peníze. Nastupuje autorská manipulace předsnímací
reality, subjektivní výklad, touha nadřadit své vidění skutečnosti.
Vzbouřenci došli v tomto smyslu do extrému: sami sobě byli autory,
dramaturgy, herci, scénáristy, schvalovači, producenty, vysílateli,
promotéry.. Ještě v průběhu stávky sami sobě udělali reklamu na
vlastní knihy - o sobě samých! Řetězec samožerné sebepromoce
patří do dějin masové komunikace - nikoho totiž nestál ani místo,
ani korunu. Naopak: vzbouřenci si posílili sledovanost, osobní
rating - share.
Manipulace
veřejnosti je výrazem nedůvěry ve vlastní, vrozené schopnosti
občanů. Splývá s marketingem, reklamou, přímým prodejem a
sebepromocí, stává se prokletím, vstupenkou do klubu vyvolených,
podobně jako kdysi rudá knížka. Kdo nemanipuluje druhé, jakoby
nežil. Manipulace plíživě nahrazuje někdejší všudypřítomnost
politického nátlaku. Digitalizovaný dokument nabízí celou škálu
trikových úprav: zpomalené záběry (jak hravé a krásné u mladých
lidí, jak nasupené a mastodontí u důchodcovského ředitele).
Podložení hudbou: jak mladistvé a zasněné u Armstronga, jak
zlověstné a dunivé pod Hodačem. Roztomilé detaily: jak hravé u
vzbouřenecké helmy, jak absentující u protivníků. Povstalci drží
nitky hry ve svých rukou: Vávra na náměstí šumně veršuje, sněmovna
rozvláčně a neukázněně zasedá, ukázněné náměstí a garáže čekají na
pokyn, co dál. Druhý den přijde jen odmítnutý odpad "vítězného
prosince" - a pár desítek snaživců. Manipulace je umění, jak ji
zastřít - ostatně jako básnictví, nebo Ústava - hravá nebo
účelová manipulace se slovíčky.
Dokumentaristé
se rozdělili na dvě nesouměřitelné skupiny: jedni byli při tom,
druzí mimo. Jedni psali dějiny, druzí budou souzeni je po nich pouze
číst - a žít v jejich dosahu. Povstalecká historie posloužila
mimoděk jako skvělý instruktivní materiál. Co lze rozborem dokumentů
z oné doby zobecnit?
1)Polořízená
revoluce:
Promyšleně
strukturované unifikované rozhovory - oživlý sociologický dotazník
Bohuslava Blažka. Zúčastněný, zaujatý pozorovatel mimo obraz,
účastní se jen dotazy a usměrňováním pohledu tázaných. Dojem
přítomnosti cizího rozhovoru podporuje fakt, že Blažek nesedí u
statické kamery, jak je v dokumentu zvykem. Vypovídající tak není
stíhán neustálým leskem objektivu, může se pohodlněji usadit ve svém
prostředí, soustředit. Blažkův sociogram dokazuje důležitost
mimoslovního doslovení: gesta, grimasy, reakce na domácí nebo
rozptylující okolí, kočky, živost odpovědi nebo naopak nesestřihané
váhání, vstřícnost nebo agresivní nebo sebeobranná reakce,
předjímání odpovědi, sebeprezentace místo úvahy, laické úvahy s
manažerským nadhledem, citové reakce versus rozumová sebekontrola...
Televizní vzpoura se do rozhovorů dostávala jako součást širšího
kontextu, zevnitř, vyplynula spontánně z probíraného tématu. Všichni
zúčastnění se jevili v mnohem lepším, koherentnějším světle, nežli v
obraze profesionálních médií. Blažek poukázal na opomíjenou stránku
"amatérských" videozáznamů: schopnost navázat lidský, neagresivní
kontakt, projevit zájem, umění naslouchat, nejen vyslýchat. Několik
výpovědí s protagonisty Věci veřejné v rozptylujícím ruchu
televizního bistra, na pozadí lelkujících zaměstnanců, působilo
naopak depresivně, respondentům spíš ublížilo. Divák, fascinován a
přibit k židli naprostou absencí "filmařiny", si sám mimoděk
odpovídal na zdánlivě banální otázky: kdy jsem poprvé viděl
televizi? Kdo ji pouštěl? Byly kolem přepínání programů nějaké
konflikty, nebo spíš zábava, dialog? Kam umisťuji počítač, kam
televizi, a proč? Souvisí spolu? Dívám se na obojí dohromady? Jaký
jsem typ diváka? Jak si ověřuji televizní zprávy?
Přestože
sociologizující záznamy podlézají estetickou i technickou laťku
profesionality, unese jejich autenticita i veřejné vysílání. Naopak
- Blažkova série může otevřít stavidla "jiného" filmu, osvěžit
akademickou diskusi o pravdivosti, stylizaci, vypovídací hodnotě.
Patří ke konstantám, na nichž lze stavět další úvahy.
2)
Vánoce v České televizi.
Dramaturgyně
Alena Hynková chronologicky seřadila nepřehledný materiál
24 kameramanů. Sled událostí, sestavený bez umělecké ambice a
sestřihaný bez zjevné společenské objednávky, přiblížil hektičnost
událostí, nepřehlednost úzkých chodeb, kudy vedly bojové linie,
přesvědčil o neřízené spontaneitě prvních reakcí. Naprostý
nedostatek detailních záběrů (snaha o vystižení kolektivního hrdiny,
obava před označováním "vedoucích" osobností), vzájemná zástupnost
akcí a reakcí napo něco o možnostech dalších filmařů.
3)
Subjektivně laděný, ambiciozní společný projekt sedmi nadaných, s TV
propojených autorů, producentů.
4)
Publicistické pořady s kouzlem nechtěného, parazitující reklamy či
sestřihy typu Co týden dal - efemeridy na okraji snaživého přiživení
na hlubších problémech dne. (Tradiční dvojí až trojí metr při
kádrování politiků: kdo kdy omete Havlovi kolem huby jeho přísahu na
Ústavu socialistické republiky, Bendovi jeho svazáctví a Vaculíkovi
či Dienstbierovi jejich prestižní rozhlasácké kariéry pod křídly
KSČ?)
Konkrétně k
filmům:
Příběh stávky byl šejkspírovsky ukázkový: měl dramatický spád
řazení stupňování peripetie, kolizi, krizi katarzi
Co z tématu filmaři vytěžili? Co dopověděli
komentářem, titulkem hudbou, nakolik parazitovali, vyostřovali
situaci? Kde dali prostor lidem "mimo záběr?" Jak korigovali
hysterické výrazy (koncentrační tábor, lůza, zaměstnanecký
socialismus)? Zasahovali do rytmu (zpomalování, vybělování,
zčernobílení), jak získávali cizí materiál? Co vynechali? (Pohled
zvenčí, BBC)
Jaké nové nálepky na situaci vznikly? Lidová
tvořivost: nápisy, hovna na skle, teror? Co si myslí lékaři,
právníci, kdo byl pokárán - pokud nikdo, šlo o návod k dalšímu
řešení?
Zkažený účes Bobošíkové - silný detail její
rezignace. Dojemný konec vzbouřenců - Vánoce, Silvestr. Pár lidí na
ulici. Patos : chtěný, nebo náhodný rozpor mezi přirozeností
fyzického, a přebujelým slovníkem?
Jaký
jazyk, klíč k uchopení, zvolili? Jak dokázali zaujmout svým
subjektem, případně jak jej dokázali potlačit, pokud to bylo jejich
cílem? Byl jejich přístup čitelný? neměnil se s průběhem, nesklouzl
pouze k laciné přítomnosti? Jak si rozdělili síly, co spadlo pod
stůl? Z kolika metrů se střihalo? Kde se přetahovaly signifikantní
zvuky (pískot z jedné situace - před TV na chodbu, a naopak?) Po
shlédnutí nezávislých sedmi režisérů se dostavují očekávané reakce:
při vánoční písni a silvestrovské smutně hořké legraci pláčeme,
Ukrajince jako ochranku nenávidíme, Bobošíková s Hodačem jsou
arogantní, každý po svém. Pokud se nedostává dramatické situace,
chodí kamera jako pejsek po chodbách za mocnými, vše podmaluje temná
hudba jak vystřižená z archivu Milionáře (hřmění tympánů a ojedinělé
zlověstné výkřiky varhan). Umělé napětí na nesprávném místě - pak se
ovšem nedostává dostatečné plochy - v závěru se film vrací k
protagonistovi, aby jej zastihl ve chvíli slabosti, únavy,
nejistoty. Vyznění filmu není chaotické, ale bezradné.
Vánoce
v ČT (Alena Hynková) je nápadný absolutním nedostatkem detailů.
Jakoby se kamera schovávala za kolektivní výtvor vzbouřenců - film
se tak nedá rytmizovat, ztrácí kontury, každý si z něj může odnést
falešné hodnocení (podle ponožek, neurotických postávání, dobývání
se kamsi přes senátorský průkaz). Manipuluje nás ta přemíra
nestrukturovanosti, obraz zmaru z dálky, skutečnost 1:1. Ale po
skončení obou filmů máme tendenci uvěřit tomuto filmově
nenápaditějšímu tvaru. Proč? Je snad ošklivý a nenápaditý obraz
ošklivé revoluce pravdivější, nežli rychle ubíhající zkratka,
trvající v reálném čase déle?
Některé stěžejní záběry se opakují (je to jasný,
jasný... hurá).
Sledovat filmy dva tři dny po sobě je těžkou
zkouškou. Psát o nich neméně.
Demokracie
je lehce dostupný všelék: každý se jí zaštiťuje, když se cítí zle.
Působí sice na všechny nešvary a problémy, nicméně trvá jí to
klinicky déle, nežli silám zla. Majitelé jednoduchých hesel a řešení
jsou patologicky závislí právě na pomalosti, neúčinnosti demokracie
jako prostředku výkonné moci. Bez donucovacích prostředků se stává
demokracie stínohrou, loutkovým divadlem pro nedospělé a jevištěm
vášní pro davy. Demokracii potřebují nejvíc diktátoři, aby měli co
zesměšňovat, jako schody, po nichž se dá dupat, stoupat a z nichž se
dá pak dobře srážet, střílet, ovládat. Diktátoři a pseudovůdci
nejsou voleni parlamentní většinou, ale rádi se jí po uzurpování
moci nechávají potvrdit. Pojmy demokracie, parlamentarismu, otevřené
společnosti, občanství jsou častým používáním opotřebovány,
znehodnoceny k nepoužití.
Tehdy se na
scéně objevují novodobí spasitelé - a mistři manipulace. Reklamní
svět si podává ruku s revoltou. Jako kdysi podomní obchodníci
nabízejí tak svůdné a lehce přijatelné řešení domácích trampot:
"Končí práce kolem uklízení - začíná zábava."
Jsou ovšem
výborně placená povolání, kde reklamní imaginativci (podle
policejního vzoru operativci), vedeni striktními pokyny nadnárodních
chlebodárců, dlouhodobě vnucují okolí zcela nesmyslné, zdravý rozum
ohrožující produkty. Z nich jde neopominutelné procento (příslovečně
nazvané přidaná hodnota) do bezedné státní kapsičky. Kdo si hlasitě
všímá tohoto nesmyslu, je terorista a patří do sféry zájmu tajných
služeb. Chválabohu - jinak by totiž musely být rozpuštěny. Naši
mladou demokracii nejvíc ohrožují naši chtiví spoluobčané. Proto si
také na správu životně důležitých tepen společenství zveme odborníky
odkudkoliv. Vnitřní zájmy státu se tak pohodlně stávají předmětem
obchodního handlu v cizích jazycích. Manipulujeme se jako obézní
neurotická bývalá kráska do Evropy - za cenu přijetí statutu
druhořadých bytostí, obdařených chomoutem rodné půdy.
Demokracie
neupírá právo na vyjadřování ani manipulátorům. Nadbytečně se jich
domáhají manipulací s prořídlými davy, nejčastěji na
nezmanipulovanějším náměstí, pod nejzmanipulovanější sochou patrona
národa, totiž pod koněm. Manipulace není výdobytkem reklamní
společnosti. Proniká i vysoce duchovními vrstvami společnosti:
církev manipuluje Kristovým utrpením miliony věřících. V pátek
smutek, v pondělí spánembohem nějaké to laškování, mokré prádlo a
pár pohanských zajásání. Tento princip přejímá i televize:
manipuluje náš citový život programovým schématem. Všechna ta
pondělí pro ženy, soboty pro sex, neděle sportu... Manipulaci s
obnažovanou dívčí krásou, označenou dobytčími čísly, podléhají i
ministři kultury a ředitelé televizí. Na rozdíl od manipulačního
jednání (teroru a válek) propůjčujeme své bytosti manipulátorům
dobrovolně, téměř s rozkoší. Jako bychom nežili svůj život, ale
jejich multimediální představení. Jakému rituálu vlastně podléháme?
O co tady Go?
Manipulace je
slovní jednání, které nemíní to, co hlásá. Které nehlásá to, co
chce. Pravé poselství bývá pravidelně zabaleno do svůdného dražé.
Balení se mění, obsah zůstává: přimět lidi k určitému jednání. Ve
svých důsledcích vždy ekonomickému. Demokracie se zdánlivě bez
manipulace neobejde. Její vznešené vyvrcholení nazývají jedni
občanskou povinností, druzí erotičtěji volebním aktem. Manipulace je
na rozdíl od přímého nátlaku lákavá. Slouží jen vybranému cíli, a
omezuje druhé. Manipulátor neprosazuje touhy většiny, ale snaží se
svůj produkt (ideový či hmotný) učinit nezbytnou součástí
každodenního života. Pohyby manipulátorů jsou svůdné a soběstačné,
dávají zapomenout na skutečnost. Nabízejí totiž svět skutečnější,
nežli skutečnost sama: svět zrychlených iluzí, kde to krásně křupe,
sliní, běží, brzdí, myje nebo voní. Tyto ingredience v suché řeči
zákonodárců chybí. Kdybychom hledali přímý protiklad demokratického
dialogu, nenajdeme vzdálenější pojem, nežli manipulaci. Přitom se
oba typy chování velice podobají. Manipulátoři staví na podobnosti,
zaměnitelnosti jazyka reklamy, dialogu, s demagogií, monologem z
pozice opakované, nenápadné síly.
Činy jsou
výsledkem synergie celé společnosti (mocné opozice i bezmocných
vládních sebevrahů). Slova nikdy zcela neodpovídají činům - pokud se
opozici něco povedlo, manipulujeme sami sebe přehlíživým: povedlo se
to proti stanovám, předvolebním slibům, programu, či smlouvě.
Třaskavinu
libertinismu zahušťuje pojem bratrství: zní velice nemužně, sugeruje
pocity všeobjímající lásky, odpouštění, sdílení a oddanosti
společným cílům. Patří do sféry politických pohádek, nefiguruje v
běžném politickém slovníku. Pokud ovšem není před volbami, a
křesťanské strany nepotřebují odlišit své hodnoty od těch
"obyčejných". Tehdy vystupuje na povrch odvrácená strana bratrské
lásky-totiž její soupeřivost, bratrovražedný boj o prvenství mezi
rovnými.
Reklamní
agentury se opírají o dva axiomy: člověk musí mít dojem, že jej má
někdo rád. proto mu vsugerujte, že náš výrobek, podnik, model musí
mít, aby byl šťastný. Láska, předjímání vašich potřeb jediný smysl
naší práce. A zisku. Druhý axiom: člověk má rád hluk, odpoutání od
svých vlastních problémů. Transparenty s požadavky? K smíchu. Jo,
kdybyste se tak, holky, před nimi svlékly donaha.
Proto tolik
veřejně prospěšných činností končí na pekáči obyčejného marketingu.
Nikdo už dnes nechce dělat nic potichu, nenápadně, bez hluku. Svou
svobodu ochotně předáváme, odevzdáváme, už ani nevíme, komu, kdy a
kam jsme se sami před sebou poděli. Přitom navenek vše funguje jako
svoboda odevzdaná účelně, delegovaná ( na určitou dobu, volebním
aktem, pověřením). Proto se tak všichni manipulátoři bojí referenda
a přímé akce. Obojí je usvědčuje z manipulativního jednání a
myšlení.
Manipulace není
přímá akce - konsensuální nebo alespoň tolerované jednání, vedoucí k
cíli pominutím běžných demokratických metod. Přímá akce vyžaduje
nasazení, obnáší riziko, jde rovnou na dřeň společenské situace.
Přímá akce je nesystematická, živelná, iracionální vzpoura proti
manipulaci. Zastavit vlak se zářícím odpadem svými těly... jak asi
pohlíželi řadoví, spořádaní občané helénistického impéria na
počínání oněch dvanácti chlapíků? Definice se má vyhnout přímému
odsouzení popisovaného jevu. I když jde o jednání, přeskakující
demokratické instituce, zajišťující prosazení partikulárního zájmu
nebo názoru. Pokud je přímá akce ve svém výsledku účinná, jeví se
zvenčí jako legální, samospasitelná, žádoucí, napodobitelná. Stává
se vzorcem chování. V tom je její nebezpečí - ne v rozbitých sklech,
ukradených salámech nebo prošvihnutých reklamách. Čím se tedy liší
od manipulace? Vyostřuje situaci, anticipuje svou soustředěnou,
medializovanou agresivitou výbuch hlubší, ničivější a
nezvládnutelnější krize. Jde o společenské očkování. Manipulace je
plíživá, nenápadná, kryje se za obvyklými postupy reklamy, dialogu,
komunikace. Její cíl není - na rozdíl od přímé akce - přímo
sledovatelný. Manipulátor maže rozdíl mezi přirozeným a umělým
světem, osobním a vnuceným názorem, politikou a rozborem trhu,
tabloidem a vědeckou recenzí, historkou a historií. Pojem "nezávislý
novinář" vyvolává podezření ze ztráty sebekontroly, stejně jako
"zkušená panna".
Racionalista
celý proces popíše jako logické vyústění snahy po masové komunikaci.
Dlouhodobé (nehmotné, slovně lehce manipulovatelné Ideály) nazíráme
a kontrolujeme pomocí postupných Cílů. Prostředkem zpředmětnění,
prosazení Ideálu je veřejný zájem. Nejsilnějším stimulem změny -
nebo naopak řešení konfliktů - je mediální podpora,
multi-dimenzionální kampaň. O její psychologickou masáž se opírají
stanoviska politiků, vyjádřená levnými slogany, zpětně šířenými
stejnými mediálními prostředky. Vzniká tak dojem, že zástupci
naslouchají svému lidu, dotvářejí zespoda vzešlé podněty. Občana tak
masíruje velkoplošná manipulace Klidná síla, Třikrát a dost,
Děkujeme-odejděte, Čisté ruce). Konsensus vzniká jako logický
důsledek promíchání prvotního vznešeně formulovaného manipulačního
impulsu se skutečnou, deziluzí idealizovanou potřebou ulice. Věc
zpracovávají stejné agentury, nikdo už dodatečně nerozluští, kde
vlastně manipulace začala. Občanům zbývá tak akorát otevírat zátky
laciného šampaňského. Po vystřízlivění si i stávkující stávkokazi
uvědomili, že slavili na cizím hrobě.
Manipulace bude
pseudo-řešení rozporů, dokud se politici a veřejnost neseznámí s
metodami udržování míru a rozpouštění konfliktů. Dnes patří nově
narození sloni, akční střílečky, nehody a skandály k denním zprávám,
upocené estrády a umolousané nápodoby her odpuzují dosud loajální
intelektuální diváky. Veřejnoprávní TV se stává vysíláním pro
intelektuální a sociální gheta. Manipulují námi profesionální
humanisté. Kdo nemanipuluje, není. A naopak - nestojí-li někdo
někomu jinému za manipulaci, nestojí za nic. Veřejný zájem je
rozparcelován jako čtyřkoaliční a oposmluvní moc. Manipulace se tak
plíživě vkrádá do každodenního ovzduší, vytěsňuje poslední zbytky
dýchatelného, přirozeného prostředí.
Všechny
prostředky, kterých manipulátoři používají, byly kdysi výsadou
vznešené literatury. Všežravost televize a její neschopnost - nebo
neochota - rozvíjet duchovní obraz v médiích na úrovni digitálního
tisíciletí, způsobily ochrnutí umění a schopnosti sdělovat pohnutí
lidské duše.
Manipulace slušností, lepším já veřejnosti: Slušní
lidé věří... požadují,... prostřednictvím petice žádají o...
Staňte se neslušnými.
Manipulace časem: Čas nás tlačí... mohla byste říct
divákům, jak jste byla znásilněna? Chcete-li něco říct, řekněte
to bez ohledu na otázky rozvláčného manipulátora hned na začátku.
Manipulace hudebním podkresem, zpomalením záběrů, barevným
výtažkem, deformací obrazu: Zrychlí, nebo naopak zpomalí
děj, navozuje pocity nervozity, nebo naopak animozity.
Manipulace podobenstvím: Tak jako minulé režimy...
Nepomáhejte si podobností, vyzdvihněte odlišnosti.
Manipulace přednatočeným humorem: Vzpomeňte si, jak je
těžké rozesmát kolegy ve skutečném životě. Nebavte se za pomoci
statistů a potleskových konzerv. Nevěřte, že šumná estráda vyřeší
jiný než hercův problém.
Manipulace hromadnými protestními dopisy: Nevěřte, že
se někdo bude chovat líp na základě vaší bezbolestné mánie šířit
humanitární spam.
Manipulace spojováním dobročinnosti a reklamy: Jednou
přijde doba, kdy bez komerční estrády, přicmrndávajícího Krause a
tokající moderátorky nikdo nedá na nic ani korunu. Nedávejte na
velkohubé akce, ale na vám známé, lokální projekty ve známých rukou.
Manipulace všudypřítomnými moderátory: Před
nicneříkajícím pozadím někdo sugestivně vypráví, co se za ním
důležitého děje. Neuvádí důkazy ani zdroje. Neopomene zdůraznit svůj
subjekt. Start v televizi je jen odrazový můstek pro soukromou
kariéru jinde. Nespojujte své naděje s veřejně se prodávajícími
tvářemi. Moderátor není guru, ale cvičený a dobře placený podomní
obchodník.
Manipulace nepřítomností komentáře: Jsme nuceni brát,
co se nabízí. Zdánlivá objektivita může být alibismus, neochota
formulovat vlastní autorský názor, zastřít nepříjemné podtóny
viděného.
Manipulace klipovitostí, umělým pseudosvětem atrakcionů:
Rychle ukázat, a střih na další atrakci.
Manipulace zábavností a řazením zpráv: Nehody,
skandály, zvířátka... Představte si zvířátka už při obrázcích
politiků. Namalujte si na obrazovku přirození ve výši úst.
Manipulace cyklickými diskusními pořady: Nedrogujte se
pocitem vlastního nadhledu. Už tím, že se díváte, vás mají.
Nechtějte nic vědět z TV. Učte se sami formulovat: zapište si
vlastní názor: na schůzi, program stran, internetové diskuse.
Dávkujte si svého politika sami.
Manipulace sugescí, že budete někdo lepší nežli okolí, když:
nepracujete, ale bavíte se, pouze s výrobkem XY: Nejdete do
práce, jste na závodní dráze. Všechny předjíždíte... Nejste v práci,
totéž dokážete na pláži, s telefonem... Bavte se bez výrobků.
Odstraňte narcismus a agresivitu z vašeho volného času.
Manipulace obrazovou a významovou sugescí: Páv je
symbolem naparování, přepychu, obdivu a závisti. Naše auto se taky
tak rozevírá, naparuje. Páv je králem ptáků- buďte králem svého
okolí. Představte si, jak hnusně páv skřehotá.
Manipulace zástupnou osobností: Veřejnost slovy pana
prezidenta, spisovatele, mluvčího, profesora, politického vězně...
spontánně žádá... Chcete-li něco říct, mluvte sami za sebe, a
ptejte se slavných, čím se od vás liší.
Manipulace nevšední fyzickou nebo myšlenkovou schopností:
Naši zlatí hoši to dokázali. Svět nás obdivuje - máme své
hokejové vyslance v Kanadě! Zůstaňte na podpoře, tlustí a nemohoucí.
Nestyďte se být zátěží ostatních. Někdo musí být v případě klesání
odhozen jako první.
Manipulace morální autoritou: Každý, komu není vývoj v
této zemi lhostejný.... kdo chce odpovídat za život svých dětí...
kdo bojoval za.... ve jménu padlých.... pracujících... menšiny,
svobody slova... každý může vstoupit do strany... Nedělejte, co
může každý, ale to, co můžete udělat jen vy.
Manipulace zlehčením úspěchů protivníka: Národní
důchod sice roste, ale bez nás a našeho vkladu by přirozeně nerostl.
Počkejte, až na to přijde někdo jiný, a potvrdí vám to písemně.
Bagatelizace problému: Chcete vzít podporu dětem,
živým lidem, a dát peníze na zrušení vepřína v Letech? Opravdu
nemáme větší problémy? Sestavte seznam jiných "malých" problémů.
Možná, že ten v Letech bude nakonec vzat v úvahu jako splnitelný.
Manipulace zatajením klíčového svědka nebo důkazu:
Máme nezvratné poznatky, svědčící o vině... Z kruhů blízkých
tajným službám se nám dostalo ujištění, že... Svědek, který si
nepřeje být jmenován... Náš zdroj... Tvrzení, uvedená tímto
kágébáckým jazykem, považujte za účelově lživá.
Manipulace vyostřením problému: Kdybych to nevzal já,
vezme to ještě větší svině. Chtějte vidět tu větší svini, která
bude alespoň mlčet.
Manipulace položením znepokojivé nebo sugestivní otázky
namísto odpovědi: Ptá-li se vás někdo, místo aby odpověděl,
zda existuje lepší papež nežli ten stávající, navrhněte okamžitě
toho posledního z posledních. Pokud je dotázaný opravdový křesťan,
pochopí. Pokud ne, hledejte dál, někde hodně daleko.
Manipulace zlehčením slov, když jsou úspěchy
nepopiratelné: Nejde o slova, ale o činy: a ty svědčí
jednoznačně o tom, co vlastně protivník myslí těmi slůvky.
Obnovte důvěru slůvkům - skrývají víc pravdy, nežli velká slova.
Manipulace neznalostí: Jsem jeden z vás, i já jsem se
podílel... jako řadový občan mám právo... v hříchu jsme si přeci
před Bohem rovni. Buďte hrdí na své hříchy - jsou vaším jediným
nezcizitelným majetkem.
Manipulace vytvářením iluze dialogu: -Znáte to...
Chcete vyhrát?
Iluze přátelského oslovení: Ahoj, ahoj... jsem ta a
ta. Taky chceš zhubnout? Nebojte se říct ne, a my se odněkud
známe?
Manipulace bagatelizací: i když..., na jedné straně
ano, i když musíme přiznat, že na straně druhé... dejte mu hračku,
vzali mu hračku. Neztrácejte čas s lidmi, kteří chtějí
neslučitelné věci.
Iluze rovnosti v pokleslosti a zbabělosti: I já jsem
se nezachoval vždy jako hrdina. Odpouštím vám... Nepřijímejte
laciné omluvy, které nikoho nic nestojí. Nenechte se vydírat -
hrdinství není obsaženo v seznamu ústavních práv a povinností.
Odmítněte laciné dočasné povýšení na nízkou úroveň mluvčího.
Manipulace národními city: Naše - vaše - česká
televize. Televize s pamětí. Česká televize. Vzpomeňte si, že
vaši televizi platíte povinně, ze zákona.
Manipulace kruhovým oběhem stejných osobností: V ČT
mají své "trafiky" pracovníci Svobodné Evropy a Radiožurnálu - a
naopak: do rádia jsou zvány osobnosti ČT. Nenechte se ukolébat
povzdechy, že nejsou lidi. Nebudou, dokud je to zkušení kolegové
nenaučí, nepustí je ke komentářům, formulaci postojů. Rozhlasáci
ničí vizuální jazyk TV, opírají se o své silné stránky, přenesené z
jiné profese: rádia.
Manipulace zábavností, titěrností a nezávazností:
Zbývá ta trapná maličkost: radioaktivní odpad. Používejte
zvětšovací sklo na podezřele malé problémy.
Manipulace sebepromocí: Dívejte se ve čtvrtek... ČT
vám připravila... Nenechte si ujít... Kdo se vám to tady snaží
sugerovat, co všechno za vaše peníze dělá? Výroba filmů nespadá pod
veřejný zájem. ČT tak investuje peníze koncesionářů do komerčních
aktivit, spojených s rizikem. Snímá tak tíhu financování české
kinematografie z jiných orgánů, oddaluje systémové řešení.
Nenechte si vaše peníze utrácet jejich TV.
Manipulace názvem: Nemůžete si vzpomenout, jaké noviny
chcete? SUPER! Jaká televize je príma? PRIMA! Jak se jmenuje ta nová
stanice? Nova. Jaký je typický divák té nové televize? Jak se
jmenuje jeho pes? Ignorujte zveličeně marketingované produkty.
První a Václavův nemusí být nejlepší, jak ví každý harvardský a
Private Investor.
Manipulace úplatkem - spotřebitelské hry: Složte
patnáct karet v krabičce cigaret - vyhrajte telefonní kartu!
Kupujte jen to, co opravdu chcete. Vnucování potřebují jen
podřadné výrobky. Kvalita se prodává sama, nebo není potřebná.
Manipulace sugescí výhry: Vyhrajte dovolenou, auto,
cédéčko. Uvědomte si, že nic není zadarmo. Všechny výhry jsou
jistě zmanipulované. (zejména v politice nebo rozdělování
veřejných prostředků)
Manipulace sugescí práva na informace: Obdivujete
Celebrity? Vtrhněte jim do soukromí! Otevřete své ložnice - ať
sousedi vtrhnou k vám!
Manipulace vstřícným sexismem: Pondělí je pro muže,
úterý pro ženy... Nevěřte zdání, že jste vnímáni jako výjimeční,
zasluhující zvláštní pozornost. S podtónem: jen pro vás, mírně
utlačované, nepochopené, deprivované. My jsme vaši přátelé,
dovedeme, co ona ne.
Manipulace nabídkou uskutečnění neuskutečnitelného:
Neplaťte daně, nechte si zdarma provést kontrolu, vyberte si
svou výhru... Žádná večeře není zadarmo, neexistuje nesobecké
pohlazení. Někdo si chce zaregistrovat vaše záliby, touhy, sny,
problémy, a rodné číslo.
Manipulace zmínkou o jednoduchém řešení: Všude v
civilizovaném světě... Zatímco jinde už dávno... Nikde není nic
v takové podobě, jako tady. Pokud někde jinde něco funguje, jeďte
tam!
Manipulace snímáním viny: Náš výrobek není žádný
mučicí stroj. Díváte se na televizi, a hubnete. Zbaví vás nadváhy,
aniž byste si vůbec všimli, že cvičíte. Jíte - a hubnete.
Vrátili jste se od babičky, a sukně je vám těsná? Buďte hrdí na
to, jak překypujete! Pokud nechcete ztloustnout, nejezděte k
babičce. Faustovský syndrom: upište se, a vše bude vyřešeno.
Manipulace kouzelnou hůlkou osobnosti: Nepostradatelný
Mág Ž...elezný: vždy spojit společenský zájem se svou osobu (lidé se
mě často ptají... píšete mi... Skromný Mág K...ocáb: já nejsem
nic, jenom mám ty neobyčejné schopnosti, umím se spontánně
rozhodnout správně, nejsem svázán odpovědností. Když prohraju , vedu
za prezidenta zkušebně jeho úchylné debaty, aby viděl, kam to spěje.
když jsem na pozvání prezidenta... jako neformální poradce...
Mág P...rezident: Můj předchůdce vám lhal, já nebudu. Nikdy
necitovat zdroj (nepoužívat ověřitelných tezí), nenavázat na názor
protivníka ( zamlčovat jiné názory a zdroje), nikdy nepřekročit
rámec většinové kultury. Mág S...věrák: manipulace pochvalou,
urážka pochvalou a pochvala urážkou : Děkuji. Právě jste se zrodili,
občané. Odmítněte vlastní fascinaci cizím úspěchem. Každý
překonává svá úskalí: pošlete mágy, kam patří - do cirkusu.
Stávkující
se pasovali na znalce chodu společnosti, zcela ignorovali
demokracii, rozrušili emocionálně labilní rovnováhu, vmanipulovali
se sami do role mluvčích nespokojené, ale tiché většiny. Tím
převzali kolektivně roli, tradičně přisuzovanou prezidentovi. Kdo by
nechtěl mít nedefinovatelnou moc nad institucemi? Zastavit život v
parlamentu svým pronikavým zrakem, poznámkou, odhalením, diagnózou
stavu společnosti? Shromáždit kolem sebe stejně smýšlející, dát jim
údernou sílu, najít společnou hymnu? Chcete, aby se i vás,
bezejmenných, báli ti nahoře? Nemáte na to ovšem čas, vzdělání,
kredit či drzost? Převezmeme za vás vaše starosti, podělíme se o
naše úspěchy.
Zajímavé otázky,
které filmy nenaznačily: jejich nekonfliktní, pohodlně slízávaný
povrch ustrnul na symbolickém dělení filmu na literární variace
chaosu. Odolali nátlaku moci? Opojení ze své síly? Každý může být 15
minut slavný. Oni to vydrželi měsíc. Od té doby jsem o jejich
názorech nikdy neslyšel. Kdo teď natočí o jejich kocovině? revoluce
je program na několik generací, ne dnů.
Manipulace
vychází vstříc naší osobní slabosti, vytváří dojem všeobecného
rozšíření naší frustrace: podporuje stádní kolektivnost, triky
sňatkového podvodníka nabízí vstup do klubu vyvolených: ty a tvoje
parta s námi budete dělat revoluci. Půl roku po ní dál veřejnoprávní
televize přináší pořady Matela. Na obrazovce nejsou žádné údaje o
cenách pořadů - to by byla revoluce zcela zadarmo. Průhledná,
stručná, a taky levná. Trvají dohady o hospodaření, výrobci získali
revolucí nejvíc: bezplatnou reklamu - za vaše peníze.
Veřejnoprávní TV
zcela abdikovala na digitální budoucnost, rozrůzněnost reklamy, může
např. vysílat spotřebitelský servis, a ne potupné vnucování výrobku,
zatajení jeho nevýhody, zatlačení konkurence, vytvoření
"spotřebitelského vakua", pole neukojené, umělé spotřeby.
Před vysoce
zmanipulovaným veřejným životem jakoby nebylo úniku. Za totality se
slovanská vychytralost schovala za trpce groteskní povzdech
sovětských Židů po šestidenní válce: "Naši vyhráli --- to zase budou
naši zuřit". Dvojí pojetí společnosti, dělení na my a oni, setrvává
hluboko zakotveno v národní povaze. (Naši prohráli - zase se můžeme
radovat, zní v nejedné ochranářské rodině pokaždé, když se Temelín
zase zastaví). Nejasné obrysy splývají až do okamžiku, kdy jde do
tuhého. Tehdy přestává být Evropa naší budoucí zemí. Jakmile ale jde
o protivzdušnou obranu našeho území, jaksi automaticky
předpokládáme, že nás v tom "naši" nenechají. Kdo to ale bude?
Německá, slovenská, rakouská, nebo výhledově nedejbože ruská
luftwafe? Zdá se, že malé národy musí vždycky někdo někam dostrkat.
Spory se nevedou o oprávněnost, podstatu manipulace, ale o její
společenský význam, nasměrování, oprávněný cíl.
Závod s
vlastními problémy manipulovanou Evropou už dávno probíhá. Běda
tomu, kdo si nevšiml, že startér se nedostavil a běží se jak kdo
chce. Bojový pes volnosti již byl vypuštěn proti beránkovi rovnosti.
Virtuální domácí mazlíček bratrství dodělává kdesi v softwarovém
frcu. Nejlépe lze manipulovat lidský soucit - ten je sám o sobě
založen na manipulaci s pseudo sebeuspokojením, následujícím dar:
člověk zdravý se jaksi pohansky cítí lépe, cítí se být chráněn před
kolem osudu, nebo osudím soukolí doby, jak se to hezky slovně
manipuluje. Ani humanitární organizace už nedůvěřují obyčejnému
dialogu, kde někdo něco přesvědčivě dokazuje a o něco žádá, a suma
naslouchajících spoluobčanů vnímá, samostatně uvažuje a posléze dle
své úvahy adresně přispívá. (Přímá alokace zdrojů). Chytřejší
redaktoři se z revolucionářů předělali na malé služebníky velkých
estrád. Jan Kraus se uklidil jako přicmrndávač zvířecího doktora.
Jen nezmizet z obrazovky, muzikálu, seriálu, filmu, novin,
Internetu. ČT je dnes jen jednou z mála zanedbatelných štací, kde
lze vyprodat svou revoluční minulost. Jednou dvakrát ročně se z
veřejnoprávních prostředků uspořádá nechutná, manipulativní šou,
která přinese miliony. K jejich přerozdělení se hned nabídne
střechová organizace. Čím se tento postup liší od státní nebo
socialistické dotace bojujícímu lidu Kuby nebo Číny? Tam jsou přece
ještě chudší, zapomenutější, nešťastnější... Tak můžeme dokola
soutěžit v postiženosti, potřebnosti, zapomenutosti. Krátkodobě
lidově vymanipulované peníze bezesporu potěší ty nejpotřebnější.
Omlouvám se, že zde jejich jménem manipuluji: Dlouhodobě ale podobná
manipulativní charita vytěsní přirozený cit občanů kamsi za okraj
skutečného světa. "Až budete umět taky tak krásně pobavit, dostanete
taky!! Organizace nebo činnosti, které nebijí o zeď nezájmu
sentimentálními (proto lehce manipulativními) údy a rekvizitami, se
tak stávají nezajímavými, nepotřebnými.
Manipulovaní
všech zemí, spojte se.
Už jsme
vmanipulováni do situace, kdy manipulovaný parlament zastírá svou
manipulaci milionáři manipulačním milionářským poplatkem. 200
milionů zní milionářům směšně, jiným smrtelně. Nechte se koupit,
nebudete už za nic odpovědní. Nechte se zmanipulovat, vykořisťovat,
zestátnit, zprivatizovat, restrukturalizovat, tunelovat nebo
revitalizovat. Hlavně nepřemýšlejte, nechtějte rozumět světu kolem
sebe. Na to máme specialisty - milovníky moudrosti a jejich hlásné
trouby, vykladače a manipulátory v bílé barvě ústavních plášťů,
prášků, jídel bez chuti a požitků bez zápachu.
Manipulace je
koketování s posvátnými pojmy. Na obzoru nám manipulátoři oprašují
její inovovanou sestru - legalizovanou manipulaci, po anglicku
lobbing. (V řeči tenistů vysoký míč, na něž soupeř nemůže dosáhnout,
tedy zaručeně vítězný úder. jen vědět, kdy a jak jej použít. Že si
při tom partner ani neťukne? je to přece protivník, musí být zničen.
Takto se vyřídí sám, bez vynaložení větší energie. Útočný lob se
tváří jako obyčejný úder, ale působením povětří a odporu vzduchu
roztočený míč stoupá a stoupá... TV zmanipulovala parlament, jednou
zmanipuluje i pánaboha! Hle, přikázání jedenácté: Kdo
manipuluje ve jménu jiných nežli předem ohlášených zájmů a cílů,
budiž po zásluze vymanipulován z veřejného života. Amen.
Jenomže - jak ví každý čtenář desatera, po jedenáctém přikázání
se objeví dvanácté. Třeba: Manipulovaní všech zemí, spojte
se!
Příloha: Co považuji za skutečnou změnu, požadovanou na vedení
ČT?
1.
Sjednotit registraci nápadů, námětů, scénářů, realizačních plánů,
dlouhodobého zaměření. Chránit autory, sdružovat je napříč skupinami
podle spřízněnosti přístupů, lidské příbuznosti.
2.
Zamezit nekontrolovanému pohybu námětů. Pravidelně informovat
veřejnost o stádiu přijatých projektů a důvodech odmítnutí.
Nevyloučit tvůrčí práci vedoucích skupin, ale v každém případě
doložit, že na stejné téma neexistuje jiná nabídka externích autorů.
3.
Zrušit "dramaturgii od stolu". Nahradit dramaturgy-rešeršéry,
spjatými s látkou, obeznámenými s jejími možnostmi, kopajícími za
film, ne za zájmy skupiny či své vlastní.
4.
Zveřejňovat průběžně tvůrčí kréda skupin. Odstranit utajování a
pseudosoutěživost mezi skupinami, podpořit synergii tvůrců,
usilujících o podobná témata.
5.
Kolektivně vlastnit nepoužitý materiál. Nemazat! Archivovat!
Nabízet. Napříč skupin vytvářet kolegiální týmy, spojené citlivostí,
zaměřením, estetickým a etickým poutem, zaujetím pro látku a typ
výpovědi.
6.
Veřejné rozpočty a smlouvy, podepisované režiséry a na ČT nezávislým
dohledem. Všechny přímé i vyvolané náklady (provoz skupin,
reprezentace, festivaly) odtajnit.
7.
Neskrývat sponzorské příspěvky - zveřejnit v titulcích sumu a
způsob, jakým byla použita. Vést knihovnu sponzorských nabídek.
Vyloučit jakýkoliv zisk či provizi těch, kdo příspěvek
zprostředkují.
8.
Zrušit rigidní vysílací schéma - nahradit cykly dynamickým,
proměnlivým sledem základních "kostek" diváckého očekávání. Schéma
musí sledovat priority společenského vývoje: pokud si vzbouřenci
zajistili sebeprezentaci, musí se ČT naučit operativně reagovat na
povodně, legislativní krizi, nemoci či stávky. Kostky programu
vytvářejí stylotvorné materiály, navozující stejné divácké přístupy:
a)konzervy b)experimenty c)překvapení d)okna do světa e) problémy a
krize f)efektní podívané g) akční a sportovní aktuality
h)interaktivní hry i)vzdělávací a účelové projekty (referenda,
volby, oslovení veřejnosti, sbírky.
9.
Zrušit delegování členů rady institucemi: zájemci o kontrolu
vysílání se delegují sami, povinně a podrobně vyplňují a zveřejňují
dotazník o bývalých, stávajících a budoucích zájmech v ČT. Volí a
kontrolují (odvolávají) se sami, pod tlakem institucí a veřejnosti.
10.
Odstranění reklamy - nahrazení spotřebitelskou, srovnávací a
měřitelnou informací. Budování občanské a spotřebitelské sebeobrany
za účasti diváků učinit součástí poznávacích a vědomostních her.
11.
Omezení nadvlády moderátorů, hudebních redaktorů, přihlížečů,
průvodců a "osobností". O tématu mají mezi sebou diskutovat
odborníci - pokud potřebují moderátora, musí si jej najít mezi
sebou. Konfekční příživníci na tzv. TV formátu se musí stát
spoluautory a inovátory.
12.
Vyloučení režírovaných umělých potlesků, omezení efektů, znělek - ve
prospěch obyčejného slova, živé hudby, skutečných reakcí.
13.
Odstranění dramatizace, animace, vizualizace zpráv: všechny tyto
postupy tonizují nálady veřejnosti, mohou být zneužity k manipulaci.
14.
Hledání vlastních formátů a schémat - pokud ČT opravdu nemá mezi
svými autory schopné tvůrce, nechť uvádí v titulcích pořadů, podle
čeho se opičí, jak je tomu v kulturním světě zvykem.
15.
Obměna tvůrčích týmů - "konfederační princip" : každý vedoucí by se
měl stát po dobu několika měsíců "stínovým ředitelem" s pravomocí
svolávat, hodnotit a odměňovat inovativní týmy, kolokvia, kulaté
stoly.
16.
Vyloučit rotaci omezeného počtu mediálních mágů z média do média.
17.
Zavést v rámci experimentálního a vzdělávacího bloku vysílání typu
Compound (Town, University, Community), Open Air (družstva, spolky,
menšiny, sdružení). V těchto plochách zcela přenechat éter vnější,
alternativní náplni.
18.
ČT je instituce natolik mocná a výjimečná, že musí ctít povinnost
"zavedených" pracovníků (moderátoři, majitelé "TV trafik",
cyklických pořadů) vychovávat a uvádět vedle sebe nástupce. Dbát o
výchovu vlastních nástupců: místo občasných soutěží pravidelně
pořádat stáže, zveřejňovat jejich výsledky v modelových
alternativních programech.
|
|