|
(Loutna,
Dowland, kde už jsme dávno byli)
Na kytaru už
jenom hraju, necvičím, improvizuju. Kdo se ale nechá okouzlit
loutnovým zvukem, propadne teskné samotě renesančních harmonií, je
pro kytaru ztracený. Hraní na loutnu je buď-anebo: musíte si
ostříhat nehty, je to introvertnější svět, jinej zvukovej ideál.
Dowland je prototypem písničkáře dnešní doby, psal výsostné
doprovody, hudbu i texty. Zachytil začátky raného baroka , kdy
vrcholná polyfonie přecházela k individuálnímu myšlení, do hudby se
promítla vznešená osamělost. Dowland ji prosadil jako určitou
společenskou normu, chrámovou velebnost protkaly silné emoce,
služebnost vystřídal výkřik individuality. Co jiného byl ideál
písničkáře? John Cale přešel od nearteficiální vážné hudby až k
obyčejné písničce. Dowland každého dnešního písničkáře usvědčuje z
toho jak jsme se za těch čtyři sta let zkazili a zpovrchněli,
samozřejmou jemnost alžbětinských anonymů jsme úspěšně ztratili.
Dodnes je to nepřekonaný ideál.
(O
poezii a písničce)
Poezie má svou
tradici a svoje ambice a neměla by pošilhávat po písničkaření, ani
naopak. Nefušujeme básníkům do řemesla, ani nekibicujeme přes jejich
ramena. Willliam Blake kdysi dokázal sjednotit poezii s moderním
myšlením, ale dnešní písničkář není básník, spíš objevitel záchvěvů
duše. V básnictí jde především o přesnost, metaforické pojmenování,
prolínání rovin textu, erudici. Je to hra se zasutými významy,
kdežto písnička si hraje s okamžitými významy. Těžko můžu chtít po
lidech aby cestou domů vzpomínali, jak ty obrazy šly za sebou.
Musejí navozovat okamžité pocity, nedají se vracet jako básnička.
Propast je i v zatěžkanosti výrazu - poezii primitivní rým zabije,
písnička si o něj přímo říká. Řekl jsem Jirkovi Černému i Honzovi
Lukešovi, kteří o mně tak hezky psali, když nás bolševik bil čepicí
- nesnažte se nám pomáhat tím, že nás budete řadit k básníkům. Jsou
to různé obory asi jako golf a gorodky.
(A
vy jako básník?)
Pokud napíšu
verše tak je nepletu do hudby. nebo vlastní poezie, kterou si sám
zhudebním. Rozdíl je už v nastražení - písničkář má nutkání to co
složil hned prodat na veřejnosti se svou držkou a břichem. Básník
trůní jako sova v pozadí - vychází velmi zřídka, a ještě za noci.
Může se za báseň schovat.
Někdy píšu
hrozně hnusně - říkám si že to pak nějak proškrtám. Ale když mě ten
ginsbergovskej způsob - dokud píše tužka - pustí, sedne na mě
mélický duch, tak mě ani nenapadne odchýlit se od přesné formy. Po
převratu jsem se ujišťoval, že jsme udělali dost a nemusíme bejt
pořád na vrchlou doby, jenže zároveň na ni neumím reagovat jinak než
slovem. Zajímala mne spousta věcí a napsal jsem fůru textařský
makulatury. Plno z toho je špatný a smrtleně nudný ale taky by se z
toho dalo vydobýt i pár dobrejch písniček, jenže jak je z toho
balastu vytáhnout. Naštěstí člověk snad nezblbne ze dne na den...
Ale jó napsal
jsem pár textů, který maj básnickou ambici. Ale pravidla nelze
slučovat. V badmintonu se sluší ohlásit hru rámem, což je faul. A v
tenisu se hraje dál.
Prošlapávám po nocích kruhy v obilí... po ránu ptáci
křídly odváli stopy těch co přebrali slov - teď celí opilí
podpírají vetchými rameny padající snopy
Teď
už bezpečně poznám, kdy napíšu špatnej text. Nechce se mi ho zpívat.
Lidi by asi rádi aby písničkář reagoval na aktuální problémy jako
publicistika. Ono se to ale tak nehodí...Tyhle trapný konkrétna jsou
první věci který napíšeš a zpravidla taky první který vyhodíš. Mají
hrozně omezenou a krátkou životnost.
Dodnes nepoznám
- kdy v té momentální náladě starej text, kterej nějak oživím,
zapůsobí, nebo jen tak mine.
Dobrej zpěvák
může klidně zpívat blbosti. Umí zvnějšku napodobit, prodat emoci,
zaplakat. Našinec má zpěv spojený s kontemplací a postupným
vtahováním lidí do magických kruhů.
Písničku můžeš
donekonečna obměňovat, přidávat parazitní slova ladadaj daj daj. To
je právě reakce na nedostatečnost výrazu. Když B. B. Kingovi chybí
slovo, tak si prostě pleskne dlaní jak šafář z Hané.
(Jakej
má tedy text písničky ambici?)
Infikovat lidi s
minimem vynaloženýho úsilí nějakým pocitem. Romanopisci to trvá
podstatně dýl. Když nezaujměš třetí čtvrtou písní, můžeš se jít
zastřelit nebo to zkusit příště líp. Básně můžeš vršit dál bez
jedinýho čtenáře. To je výlučnost literatury. Písničku šuplík
nedodělá, publikum ji nedožene.
Není na světě
komplikovanějšího textaře než jsem já, těsně za mnou najdeš Dylana,
Johna Calea nebo texty Leonarda Cohena. On je ale velký básník a
romanopisec, který bokem naštěstí dělá i do písniček.
(Je fakt, že i
špatný text, nebo báseň, je-li postrkován sympatičtější muzikou, se
poslouchá lépe.)
To je výsada a
tajemství mládí: určitej souzvuk tónů, třeba G dur na kytaře,
probudí v klucích novou strunu a během pěti minut dorostou. Přestože
neuměj tancovat, nečetli ústavu nebo nevím co, jsou najednou králové
světa.
(Zacházení
s publikem)
Někdy mívám na
pódiu pocit nedotaženosti, chraplavosti... A dole to prej zní
fantasticky. Jindy naopak: mužstvo bylo skvěle připraveno, splnilo
taktické úkoly, mělo více ze hry, ale prohrálo. Ne vždycky plné
nasazení vede k cíli. Je dobré napnout pozornost a pak mírně
povolit.
(Generace)
Někdo počítá že
se životní pocit mění už po deseti letech a já bych tomu i věřil.
(Servírka
se ptá jestli může pustit puca tuca rádio)
Já hudbu
nenávidím, zejména tu z rádia, jestli to vydržíte, přimlouval bych
se za ticho. ...
Mně to vadí -
hudba se vypíná, až když zpěvák leze na pódium a to je urážka.
Jelikož to dělá dojem, že bude jen další zvukovou kulisou,
pokračováním akustického hluku, kterej je navíc po technické stránce
desetkrát horší. Konzervovaná hudba je hluk, kterým se tenhle
intimní prostor kazí.
(O
vyhlídkách klubového hraní, jak Binder řekl, že jednou zanikne)
No to je otázka
dvou let. V Anglii, pravda na předměstích, bylo x folkovejch klubů,
ale po dvou letech se změnily v diskotéky s housem a světlama. Ale
věřím , že se v jiné podobě objeví jinde. Češi jsou natolik
kulturní, že prokouknou že se stávaj obětí zvukovejch manipulací.
Moc bych se smrti malých klubů nebál.
(Životnost
v hudbě, změna paradigmatu či ne?)
Být živ v hudbě
dvacet třicet let je neskutečná anomálie, to se stane pár lidem.
Jsem vděčnej, že jsem se prozpíval dvěma vysokejma školama i dalším
životem. Nestěžuju si na dobu, nebo na to že by si lidi našli jiný
vzory. Dokud lidi zajímám, budou chodit, a až ne - tak spánembohem.
Kdybych byl jenom zpěvák, asi bych byl rozjitřenější. Dělím svoji
pozornost mezi psaní a film a přednášky na škole.
(Dá
se dneska písničkařením uživit?)
Jenom tím ne.
Když k tomu děláš ještě aspoň dvě věci tak jo. Nesmíš moc jezdit na
Mallorku.
(O
vzájemnosti textu a hudby)
Nejpřesnější asi
je, že jde o jammování básníka, kterej rytmizuje svýma prostředkama
s muzikantem, kterej to zmáhá. To je jako při hraní s živým
bubeníkem. On brzy opustí základní rytmy a začne házet možnosti jak
čas štěpit jinak. Když to máš všechno sám v sobě tak je to vlastně
způsob dialogu dvou profesí. Proto já rád koukám do textu, protože
mi to správně nahrazuje toho člověka kterej to napsal. Můžu si se
sebou přes papír povídat. Jinak by ten dialog nevznikl. Já text
samozřejmě znám, vypadá to schizofrenicky, ale já bych se jinak
neodstal do nálady toho rozhovoru. Tak jsem odehrál třeba koncert
proti diskotékovým světlům a jak se nekoukám do lidí, pak jsem
zjistil, že v sálu není nikdo, že všichni odešli do baru dvacet
metrů vedle.
(reakce na
výrok: "v zárodku každé tvorby je prvek agrese a exhibice" - Mně
nepřijde, že byste byl v písničkách i jinak přílišný agresor a
exhibicionista...)
Proto se ode mě
taková větička dá přijmout. Když to řekne psychoterapeut nebo
důstojník, tak je zle. Ti hoši, kteří na to maj, lezou po
skalách,vedou skautský oddíly nebo znásilňujou ministranty, ale nám
slušným klukům zbývá jen ta poezie písnička. Říká se tomu lyrická
agrese. V tom je velká síla.
Běžný člověk jde
do kostela a obtěžuje Boha tím, že se modlí: aby ho nebolela ta
šestka vpravo dole a ať se děti dostanou na školu... to je svým
způsobem taky agrese i když se kryje za svěcenou vodu. Lyrická
agrese je pouze: jsem tady, takhle to cejtim a chci abyste mě
vnímali.
(A
o agresi skutečné)
Problém
zvládnout agresi je dneska hrozně důležitý. Už několikrát jsme si
říkal, že za tenhle národ nepoložím ani verš, natož život, čistě na
základě toho, že mě velmi drsným způsobem předjelo několik aut.
Majitelé silných vozů dělají mnohdy větší svinstva než si lidi
dělali za bolševika v rámci ROH.
Dokonce namá
cenu ani bojovat za svobodu Čečenského národa, protože to povede k
tomu že se k moci dostanou silné klany a budou se vybíjet navzájem.
Dneska svět stojí před úplně novou definicí národních kulturních a
humanitních zájmů. Spějeme z zániku. Už jsem s věkem méně tolerantní
a dávám si pozor na předsevzetí: vše pro národ, vše pro myšlenku a
tak...abych nezačal chtít být náhradním Janem Křtitelem. Radši do
pekla jako poloviční svině než do nebe jako poloviční mučedník.
(Na
akci proti válce v Čečensku jste ovšem hrál...)
Je menší zlo
zahrát a říct svůj názor, než to odmítnout a riskovat blbý
interpretace. Já bych to asi nesvolával, ale pokud někdo považuje za
dobrý abych tam zahrál, tak ho respektuju a nechci to kazit.
(Co
tedy dělat?)
Já pokračuju v
rozvíjení toho, v čem jsme byli vychovaní, co jsme pochopili za
bolševismu. Z vnějšku infikovaná spora, která jednomu přináší lesy,
pole, zámky a buhvíco a druhýmu nic, zakládá na další obnovu
levičáckého myšlení, která vede vždy spolehlivě ke katastrofě. Na
příkladu Temelína lze vidět, jak cenné je amatérský nakukování do
důležitejch věcí. Ty všechny Matky a negativisté, co to nestudovali,
ale jsou proti, poměrně přesně odhadli kolik to bude stát a jaké
problémy nastanou. Hlasy proti Temelínu lze považovat za zárodek
občanské společnosti, na můj vkus to zní příliš hrdě. Řekněme, že to
souvisí se skromností, intuicí a nechutí riskovat na cizí účet.
(O
profesionální řevnivost a žárlivosti)
Nemůžeš
pravidelně lézt před lidi bez pocitu že jsi nejlepší. Nějaký
přestřelky mezi jednotlivými písničkáři se berou jako povolený
doping. Co lidem zní jako nesmiřitelná urážka je mezi dobrýma
muzikantama přátelskej šťouch. Mluvím o běžných vztazích - ne o těch
zprostředkovaných novinama.
Fakt je že my
jsme byli první, první jsme sundali svým pionýrům výfuk a stali se
hrdiny generace. Ti, co přišli po nás, si už museli najít svoji
polohu.
(O
tichu) Ticho
je rytmizovaná emoce, očekávání. V hudbě nemá ticho absolutní
hodnotu, jde spíš o příliv nebo odliv energie, nasazení. Ticho je
nutkání k aci, je spojené s dechem, sexem a principem řeči. Režisér
Pistorius vypozoroval, že jsme si natolik zvykli nevyjadřovat přesně
svoje myšlenky, že neumíme mluvit, neumíme dávkovat emoce, odsadit
slova, ctít poloverš. A já si uvědomil, že neustále odkládám to
hlavní sdělení, vždycky ho nějak textově zachumlám. Doufal jsem, že
je to jen otázka chtění. Když jsem si myslel, že to budu chtít
rozbalit a pojmenovat, zjistil jsem, že organismus je naladěnej na
úplně jinou citovost a že to přesné pojmenování mi uteklo.
(O
učení, o animaci kultury na UK)
Podpora
amatérského umění se přeonačila překladem z francouzštiny na animaci
kultury. Já nedostal osnovy, nic, ale naštěstí jsem ve Francii byl a
něco jsem o tom pojmu věděl. Původně jsme si usmyslel, že budu
mluvit jen o sobě a o svejch zápornejch zkušenostech. Postupně mě to
chytlo, takže jsem přistoupil metodologii, četl více odborné
literatury, doháněl mezery ve vzdělání.
Když jsem
studentům navrhl, že tenhle obor zkonstituujeme, že zrušíme přehradu
mezi vyučujícím a nimi, úžasně to fungovalo. Po pěti letech upadám
do konvencí a opakování. Předepsal jsem si, že animaci nesmí učit
příliš dlouho jeden člověk. Takže jsem se přinutil s tím seknout, i
když by mě to bavilo dál. Učili jsme se jak komunikovat s jinou
civilizací, jak být uvnitř Romem, jak světu lákavě nabídnout
uskrovnění, ale taky drobnosti, jak odstraňovat psí hovínka...Drze
jsem si přibral další mládí, abych se studenty mohl sám v sobě znovu
hledat poslání kultury. Nabádám je, aby se vyjadřovali neverbálně,
ne jako naše generace, která špatně zato hodně mluví.
(O
TV kultuře)
Nesmrtelní
baviči nás vedou do pekel. Zmizely osobní postoje, autenticita,
riziko. Vše je zprostředkováno, zmagazínováno, okomentováno,
zabaleno do divácky sledovatelné podoby, jako hořký prášek v
čokoládové polevě. Veřejnoprávní prostředky bláhově přejímají diktát
těch komerčních. Kulturu prezentují pitvorní skřeti, křečovitě
prodávají "nezáživné informace". Jak mají lidé přijímat skutečnou,
nemedializovanou kulturu, když jsou dlouhodobě masírováni
moderátory, kterým nezmizí ze tváře neupřímný úsměv. Zmizela
hloubková dramaturgie, dlouhodobé pohledy, nepozorovaně jsme v
bažinách globálního světa, který otročí povrchní zábavě...
Dobře, tak se
zvýší sledovanost o patnáct tisíc lidí, ale na úkor kultury
uvažování. Zbývá křepčení na pozadí hodnot, které jsme nevytvořili.
(O
sobě dnes)
Povídám si s
lidmi na music.taxoft.cz/v_merta. S Janou Lewitovou můžeme nabídnout
pět typů koncertů, s Antonií Svobodovou improvizovanou hudbu a
tanec, s Martinem Rychtou rockovou podobu mých písní. Točím malou
ruční kamerou věci, které by sebemenší štáb přizabil nebo ovlivnil.
Učím se být neviditelný, ale duchem přítomný. Jde to strašně snadno
- něco začít, nabídnout… Dokončovací talent jsem nikdy neměl, a jak
ubývá sil, měním se v nabroušeného nespokojence. Potírám sám sebe
směsí velikášství a sebeironie.
Sbírám síly,
abych nezatrpkl, nezveličoval drobná příkoří, nekritizoval, aniž
bych navrhl řešení, a nekazil jiným lidem život. Celej život jsme se
vyvíjel jako samouk a teď čtu knížky který zpěvák nemusí nutně znát,
platím si loutnové kursy … role takzvaně svobodně se rozhodujícího
zpěváka mě vrací do školních let. To co umím si zpětně koriguju s
tím , jak to ve světě vzdělaných hráčů opravdu je. Dowlandova píseň
mě usvědčí, že jsem jen trapně a z neznalosti přidal dalších možná
tisíc písní zbytečně. Neumětelsky, bez smyslu pro styl, za využití
velmi hlučných a směšných prostředků. Patrně definitivně končí
období, kdy bych mohl něco objevit, ale můžu se přiučit střídmosti,
můžu ořezávat, prostě přejít od té hlíny, kdy se dá neustále
přilepovat, k tomu mramoru, kde člověk když jednou ubere, tak už to
nikdy nepřidá. Nevím, zda jsem typ mramorového sochaře, ale práce v
hlíně skončila.
|
|