Promo zajišťuje reklamní agentura Walter Kirschner.
Můžete mi napsat zprávu na vladimir.merta@gmail.com, ale nezlobte se, prosím, když v záplavě korespondence třeba neodpovím.
Ukázky z alba PODKROVNÍ PÁSKY
Ukázky z alba DOMILOVÁNO
Ukázky z alba NIKDO V ZEMI NIKOHO
Ukázky z alba STRUNY VE VĚTRU
Ukázky z alba VČEREJŠÍ VYDÁNÍ
Album Stará!
si můžete objednat
v internetovém knihkupectví vydavatele
Lékařský kompas
nebo zde v e-shopu.
Album Domilováno
si můžete objednat
v internetovém knihkupectví vydavatele
Lékařský kompas
nebo zde v e-shopu.
Album Nikdo v zemi nikoho
si můžete objednat
v internetovém knihkupectví
Lékařský kompas
nebo zde v e-shopu.
Svět je plný záhad. Zatímco ty, které řeší Mulder se Scullyovou, mne nechávají klidným, nechápu, proč archivní záznamy českého písničkáře Vladimíra Merty vydává slovenská větev Bontonu a předmluvu k tomuto dílu napsal exministr slovenské kultury Ladislav Snopko. Myslím si totiž, že podobný projekt měl dostat takřka automaticky nějaký tučný český grant a že rozhodně vydání těchto písní mělo být provázeno větším mediálním ohlasem. Mít míň je víc je třetím dílem údajně desetidílného chronologického kompletu a zahrnuje tvorbu a nahrávky tentokrát z let 1983-84. Hned úvodní - Kus dřeva v ruce - sice asi subjektivně přesně předznamenává toto období, ale koncertní snímek je bohužel dost nahalován, takže člověk docela přivítá, že text je vytištěn v bookletu, jinak by z něj některá slůvka těžko lapal. Zde se Alexandru Soldánovi prostě nemohlo podařit nahrávku dostatečně vyčistit. Naštěstí kvalita ostatních snímků je o několik stupňů lepší, takže se nedejte úvodním huhladlem zmást.
Merta vždy dokázal vytěžit ze souznění mezi sebou a sálem úžasné zesílení nosných motivků své hudby a jemné valéry výrazu i jisté improvizační složky svého vystoupení odrážely, kdy a kde se dálo. Zde se autorům desky povedlo vybrat koncerty nadobyčej zdařilé a díky tomu, že v mnoha skladbách má Vladimír na jevišti partnera ve Václavu Veselém (elektrická kytara, akordeon), je to hudba hodně barevná a velice sdílená.
Průměrná délka skladby je pět minut, ale u většiny těch dlouhých příběhů si čas vůbec neuvědomíte. Navíc se zde střídají polohy spíš intimní reflexe - leckdy velice nadčasové - s ironickými glosami na margo dne, takže i celek je mnohovýznamný a navýsost zajímavý i v této chvíli. Někdy se tyto různorodé polohy objeví v průběhu jedné písně - takový Profesionální humanista mohl být téměř celý napsán klidně v minulých týdnech. Jindy jsou už sice vnější kulisy proměněné, ale základní poslání je dosud mrazivě přesné - v Královně noci mne potkává mrazení v zádech už patnáct let a mám obavy, že tu bude až do Božího soudu. Úchvatné je poslouchat Mertovu nedoceněnou zpěváckou mnohotvarost od šantánového baviče (Na množství nehleďte), až po introvertní ponoření se v nezvykle hlubokých podobách (Prométheův nářek nad pochcaným ohněm).
Zatímco pamětníků ubývá a nová generace si možná neuvědomuje, čím vším pro nás byl koncert folkových zpěváků v letech 1983-84, tedy v době, kdy Hutka a Třešňák už byli za hranicemi a právě strmě vzcházela hvězda Jaromíra Nohavici až k prvnímu zákazu, je tato deska přesným oživením emocionální paměti. Jen mne trošku mrzí, že vyšla na Slovensku, ne u nás. I proto, že český odpovědný redaktor by přece jen snad nepustil několik hrubek v textech a Mertových glosách ke každé z písní.
Jiří Moravský Brabec
Folk a Country 1999; 9(7–8): 34